Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Saab borde valt Fiat framför GM

I går avslöjades det att Fiat vill köpa Saab. Den svenska biltillverkaren hade mött en ljusare framtid om man valt Fiat som partner redan på 90-talet, tror förre Saabchefen Sten Wennlo:  "Då skulle Saab nog ha varit bättre rustat inför klimatkraven på bränslesnåla bilar."

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Fiatchefen Sergio Marchionne säger till Financial Times att han vill köpa Saab. Hoppas kan man göra, jag tror nämligen att Fiat är bästa möjliga samarbetspartner för Saab.

 När Fiat samarbetade med Saab på 1980-talet var jag själv med och sydde ihop avtalet. Vid den tiden var Saab på väg att gå samman med Volvo och Saabs dåvarande koncernchef Tryggve Holm sa till mig att fusionen skulle gå igenom om det inte fanns något alternativ. Ge mig tre månader sa jag. Sen åkte jag ner till Italien.

 Resultatet blev en plan om en gemensam bottenplatta för Fiat, Lancia och Saab, senare tillkom även Alfa Romeo. Fusionsplanerna med Volvo skrotades därmed.

 Jag och Marcus Wallenberg flög ner till Schweiz för att träffa Fiatchefen Giovanni Agnelli på ett lyxhotell. Han kom precis från en middag med USA:s president och var på ett strålande humör.

 Efter att planerna hade presenterats reste sig Agnelli upp och tog Marcus Wallenberg i hand. "Det här gör vi väl?" Marcus nickade.

 Därmed sjönk Saabs utvecklingskostnader från runt tio miljarder kronor ner till ett par miljarder. För Saabs del blev resultatet Saab 9000.

 De följande åren kom Giovanni Agnelli varje år till vår monter vid bilsalongen i Genève för att låta sig fotograferas med mig. Först senare förstod jag att det var en signal till de anställda         i Fiat. Blev det senare problem räckte det för mig att säga "jag ringer Agnelli", då gav de sig direkt.

 När jag slutade och gick i pension 1989 sålde Saab 144 000 bilar årligen -  omkring 50 000 fler än vad som säljs i dag. Och då sålde vi varken herrgårdsvagnar eller dieslar.

 Min erfarenhet av samarbetet med Fiat var den allra bästa. Därför var jag    i hjärtat ledsen över att vi inte tog fram en ny produktionsgeneration med dem. 

 Vi satt i förhandlingar med dem             i Paris för att diskutera nya samarbeten, men medan samtalen pågick kom nyheten att General Motors hade köpt Saab. Det var bara att slå ihop pärmarna och resa hem.


 Varför Saab och dess ägare föll för General Motors har jag aldrig riktigt förstått, men kanske tjusades man av att biltillverkaren då var världens största företag.

 Uppfattningen om att man är störst, bäst och vackrast sitter för övrigt djupt i GM:s egen organisation. När jag föreläste för amerikanska bilhandlare i Boston var mitt budskap att General Motors vurmar för mycket för stora bilar och stora motorer. Efteråt kom det fram en kille och sa. "Vi är världens största företag, vi kan det här". Det var för tre månader sedan. 

 För Saabs del var det olyckligt att huvudkontoret flyttades till Schweiz. Därmed försvann den dagliga kontakten med verksamheten och försäljningen sjönk. 

 Det var också djupt olyckligt att Saab buntades ihop med Opel. Det är en lågprisbil jämfört med Saab och de båda märkena är svåra att sälja under samma tak.

 Saabs innovationskraft hade gått bättre ihop med Fiat som är så duktiga på produktionsteknik. Tillsammans skulle vi ha haft ett förnämligt program från Fiats småbilar till de stora Saabmodellerna. Med Fiat hade Saab förmodligen också gjort mindre bilar både motormässigt och storleksmässigt. Därmed skulle Saab troligen ha varit bättre rustat för dagens klimatdebatt med krav på bränslesnåla modeller.

 Kommer affären då att bli av? Vem vet, men det behövs mycket pengar om Fiat ska köpa såväl Chrysler som Opel och Saab.

 Å andra sidan skulle de tillsammans bli en av Europas största biltillverkare som på allvar skulle kunna konkurrera med Volkswagen.

 Själv kan jag inte låta bli att undra vad som hade hänt om Saab hade valt att fortsätta samarbetet med Fiat redan på 1990-talet.

 STEN WENNLO

 Sten Wennlo var chef för Saabs personbilsdivision 1976-1989. I dag kör han en Saab 9-3 med automatlåda. Historien om Saab 9000 beskrivs utförligt i tidningen Automobil 1/09.