Så slösade regeringen bort dina klimatpengar

Ellen Gustafsson, klimat- och miljöansvarig på Timbro.
Johanna Trapp, skribent på Timbro.
Annika Strandhäll, klimat- och miljöminister (S).
Foto: LARS SCHRÖDER/TT

Klimatångestterapi, avfallsarkitektur och mobilappar. Socialdemokraterna och Miljöpartiet har lagt miljoner av skattebetalarnas pengar på löjeväckande tramsåtgärder, skriver Ellen Gustafsson och Johanna Trapp på Timbro.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Högern beskylls av vänstern för att inte ta klimatet på allvar. Det är ironiskt eftersom Socialdemokraterna och Miljöpartiet har lagt miljoner av skattebetalarnas pengar på löjeväckande tramsåtgärder som inte sänker koldioxidutsläppen under den här mandatperioden.

Med symbolpolitik och resursslöseri har Socialdemokraterna och Miljöpartiet hånat både klimatet och skattebetalarna.

En av regeringens största klimatsatsningar är Klimatklivet, som de själva beskriver som en succé. Det innebär att kommuner, företag och organisationer kan söka pengar för investeringar som ska sänka utsläppen. Enligt regelverket ska stöden gå till de projekt som ger störst klimatnytta per krona. Men ser man på hur pengar har sprätts i väg är det ett enormt slöseri som skett. Här är fem projekt som visar varför Klimatklivet borde skrotas – och varför Sverige behöver en ny regering som bryr sig mer om en kostnadseffektiv klimatpolitik.

Klimatångestterapi

Skattebetalarna har genom Klimatklivet finansierat kurser i flera städer där deltagarna fått lära sig koldioxidbanta med klimatångestterapi. I praktiken innebar det att deltagarna fick cykla elcykel, laga vegansk mat och hantera tankar och känslor genom ”ekoterapi”. Kalaset gick på 3,1 miljoner kronor och har enligt tidigare beräkningar kostat närmare 10 000 kronor per ton utsläppsminskning – mer än åtta gånger dyrare än koldioxidskatten.

Kommunala mobilappar för hållbar livsstil

Klimatklivet har gett stöd på mer än 1,4 miljoner kronor till kommunala mobilappar som skulle få Nacka- och Eskilstunaborna att sänka sina utsläpp. Företrädare på Nacka kommun berättar att de snabbt insåg att det inte fanns någon efterfrågan på appen – när den väl hade lanserats. Stora delar av pengarna verkar ha lagts på reklam för få människor att installera appen, utan resultat. I Eskilstuna konstaterades att det redan fanns andra alternativ på marknaden men först när appen hade lanserats.

Avfallsarkitektur

Tillsammans med en dansk arkitektfirma tog konstmuseet Vandalorum i Värnamo fram designprojektet ”Wasteland”. Syftet var att förändra hur vi ser på avfall inom arkitektur och byggnation, såsom ”byggnadsfasader av gamla tidningar” och ”golv av använda champagnekorkar”. Att besökare fick röra vid de omgjorda materialen beskrevs i ett pressmeddelande som en viktig del av upplevelsen från utställningen. För detta mottogs stöd på 1,2 miljoner kronor från Klimatklivet. Utsläppen: oförändrade.

Laddpunkt utan elbil

Miljontals kronor har inom ramen för Klimatklivet beviljats till bostadsrättsföreningar för att bygga laddstationer. Problemet är att det är oklart hur många som används. Mellan 2015 och 2020 fick 29 bostadsrättsföreningar 29 miljoner kronor för att sätta upp 2 324 laddpunkter. Ändå var det bara knappt 3 procent som användes. I statistiken dokumenterades det dock som att alla laddpunkter som fått stöd bidrog till minskade utsläpp direkt. Flera föreningar erkände att stolparna bara var ett sätt att höja lägenhetspriserna.

Cykelgarage med solceller

Katrineholm ville bygga ett nytt cykelgarage – men inte ett vanligt. Med stöd på en halv miljon från Klimatklivet valde de att bygga ett cykelgarage med solceller på taket. Idag står cykelgaraget färdigställt med plats för 38 cyklar och ”drivs helt och hållet av förnyelsebar energi”. Det gäller dock alla andra cykelgarage också eftersom elen i Sverige till 98 procent är fossilfri.

Med symbolpolitik och resursslöseri har Socialdemokraterna och Miljöpartiet hånat både klimatet och skattebetalarna. I en effektiv klimatpolitik finns varken rum för Klimatklivet eller en rödgrön regering.


Av Ellen Gustafsson

Klimat- och miljöansvarig ,Timbro

Johanna Trapp

Skribent, Timbro