Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Robert Zackrisson: Vi får inte glömma luftskeppen, Ohly

FRAM FÖR UDDA FÄRDSÄTT. Luftskeppen bör ha stort utrymme i den rödgröna oppositionens infra- struktursatsningar, tycker Robert Zackrisson. BILDEN ÄR ETT MONTAGE
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM, CHRISTIAN ÖRNBERG
Vi rödgröna borde ge miljövänliga luftskepp en chans, skriver vänsterpartisten Robert Zackrisson, efter oppositionens infrastrukturförslag i går.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

FAKTA

ROBERT ZACKRISSON
är suppleant och medlem i Vänsterpartiet Trollhättan och studerar projektmetodik på Wendelsbergs Folkhögskola i Göteborg

Inför Vänsterpartiets kommande kongress i Gävle skrev jag och en partikamrat en motion om möjligheten att starta ett statligt bolag för forskning och produktion kring luftskepp. Förslaget bottnar i en kritik mot flyget, som är extremt energikrävande och orsakar massiva utsläpp av växthusgaser som bidrar till klimatförändringarna.
Förslaget är också en vision för hållbart resande som inte grundar sig på blind tillväxtjakt och fossil energi.
Fördelarna med luftskepp är många. Bränsleförbrukningen är extremt liten i jämförelse med ett flygplan, man behöver inga enorma landningsbanor eller omlastningscentraler, de är ljudlösa, kan bära tunga laster på långa avstånd och har en hög mobilitet som flyget inte mäktar med.
Nackdelarna är att luftskeppen är mer väderberoende än flyget och det faktum att det tar längre tid att resa än med ett flygplan. Men med tanke på styrkan och möjligheterna inför framtiden är dessa hinder hanterbara och förhoppningsvis övergående.

Luftskeppet uppfanns
officiellt av den tyska greven och generalen Ferdinand von Zeppelin, som i slutet av 1890-talet forskade kring möjligheten av styrbara ballongfartyg. Genombrottet kom i juli 1900 med skeppet LZ 1. 1909 startades bolaget Deutsche Luftschiffahrts-AG för turist- och inrikesflygningar med tiotusentals passagerare innan första världskriget bröt ut.
Storhetstiden inföll på 1920- och 30-talet med reguljärtrafik mellan USA, Sydamerika och Europa innan den så kallade Hindenburgkatastrofen 1937 gav luftskeppen dåligt rykte.
Detta plus utvecklingen av jetmotorerna efter andra världskriget gjorde att luftskeppen föll i glömska medan turistflyget genomgick en enorm utveckling i samband med charterresorna och upptäckten av nya oljekällor i Mellanöstern.

Nu, med larmrapporter om klimathotet och sinande oljeresurser, är tiden mogen för den renässans för luftskeppen som de så väl behöver.
Redan i dag pågår mindre forskningsprojekt och aktiviteter kring luftskepp runt om i världen. I södra Tyskland och i det schweiziska alplandskapet bedrivs turisttrafik med luftskepp. På Trinidad-Tobago använder polisen luftskepp som ett led i sin brottsbekämpning. I juli 2008 meddelade flygplanstillverkaren Boeing och kanadensiska Sky Hook att de planerar att tillsammans bilda företaget Boeing Sky Hook för att tillverka luftskeppet JHL-40 för att nå otillgängliga områden i urskogar och arktiska regioner.
På den kommersiella fronten lanserade det tyska företaget Zeppelin Luftschifftechnik i slutet av 1990-talet den lyckade satsningen Zeppelin NT som har fått fina rekommendationer av den tyska industrin.
Det finns med andra ord inga bra skäl att ignorera luftskeppen, trots att de må vara utopiska i dag.
Med statliga investeringar i form av ett bolag och ytterligare forskning för att fila bort skavankerna kan luftskeppen i stor skala ersätta flyget och erbjuda ett klimatvänligt alternativ för företag och resenärer.
Just därför bör luftskeppen ha stort utrymme i den rödgröna oppositionens infrastruktursatsningar, i synnerhet för Vänster- och Miljöpartiet som båda profilerar hårt på klimatfrågor. Det handlar bara om politisk vilja, inte om vad som bedöms politiskt "realistiskt"!



ROBERT ZACKRISSON