Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rikspolischefen: Sänkt hastighet är allas ansvar

Om alla körde efter skyltad hastighet skulle omkring 100 människoliv räddas varje år, skriver Anders Thornberg.Foto: ALEX LJUNGDAHL
Rikspolischef Anders Thornberg.Foto: MAXIM THORE/BILDBYRÅN

Torsdagen före midsommarafton är en av de mest olycksdrabbade dagarna på året.

Vi vet att det är den stora massan trafikanters relativt små hastighetsöverträdelser som ökar dödligheten på våra vägar, skriver rikspolischef Anders Thornberg.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Med nollvisionen som ledstjärna – att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken – finns polisen på plats i midsommartrafiken för kontroller och andra preventiva insatser. Huvudinriktningen i Polismyndighetens trafikstrategi är att aktivt arbeta för att sänka medelhastigheten och att öka andelen nyktra förare i trafikmiljön. Vi vet att det är så vi gör störst skillnad. 

Coronaeffekten kan bli förödande

Vi närmar oss en av årets största trafikhelger. Torsdagen före midsommarafton är en av de mest olycksdrabbade dagarna i vägtrafiken. Efter en period med kraftigt minskad trafik på vägarna på grund av coronapandemin, och även minskat antal omkomna i trafiken, får vi rapporter från flera polisregioner om att många förare passat på att öka hastigheten i den glesa trafiken. Om beteendet fortsätter när reserestriktionerna nu lättats upp kan det få förödande konsekvenser. 

Hastigheten har en avgörande betydelse för hur illa utgången av en trafikolycka blir, visar Trafikverkets analyser. Bara genom att sänka medelhastigheten med en km/tim räddas 15 liv per år och om alla körde efter skyltad hastighet skulle omkring 100 människoliv räddas varje år. 

Mer polisnärvaro i trafiken

En viktig del av polisens trafiksäkerhetsarbete är ökad synlighet i trafiken. Det är inte bara trafikpoliser som arbetar med trafikkontroller – faktum är att alla poliser i yttre tjänst bidrar till trafikarbetet. Polisen fokuserar på att göra många kontroller som är utspridda i tid och rum för att få en stor synlighet på många olika platser. 

Polismyndigheten har också investerat i ny smart teknik. I sommar kan poliser i hela landet utfärda digitala ordningsböter vilket effektiviserar polisens arbete och samtidigt ökar rättssäkerheten. Vi testar också ett nytt system för att samla in och rapportera information till Transportstyrelsen avseende omständigheterna kring en trafikolycka, en åtgärd som i förlängningen bidrar till höjd trafiksäkerhet.

De poliser som i tjänsten fått i uppdrag att ringa på dörren och meddela dödsbud till nära anhöriga känner i själ och hjärta vad en etta i statistiken innebär

Vi har förstärkt vårt fokus på preventiva insatser. Kontroller genomförs där det sker många olyckor och där det är sannolikt att många kör för fort eller är påverkade. Polisen förmedlar även kontakt med beroendevården i de fall man påträffar en onykter eller drogpåverkad fordonsförare. På så vis påverkar vi varaktigt risken för allvarliga olyckor. 

Dödsbuden känns

Förra året omkom 221 personer i vägtrafiken. År 2020 är regeringens mål med nollvisionen att antalet omkomna i vägtrafiken ska ha minskat till 220 – vilket fortfarande är 220 för många. Bakom varje siffra finns en enskild människa med familj och vänner som drabbas. De poliser som i tjänsten fått i uppdrag att ringa på dörren och meddela dödsbud till föräldrar och nära anhöriga känner i själ och hjärta vad en etta i statistiken innebär i det enskilda fallet.

Att minska dödstalen i vägtrafiken är en utmaning som växer i takt med ökade trafikflöden. Vi är många aktörer som samverkar för att nå nollvisionen. Myndigheter, politiker, näringsliv, forskning och förare bidrar på olika sätt. 

Ditt småsyndande ökar risken

Vi vet att det är den stora massan trafikanters relativt små hastighetsöverträdelser som ökar medelhastigheten och därmed även dödligheten och risken för svåra skador. Det betyder också det omvända, alltså att när en tillräckligt stor grupp anpassar hastigheten till regelverk och trafiksituation, så tar andra trafikanter efter och trafiksäkerheten ökar. Polismyndigheten vill därför uppmana fler aktörer att bidra till att skapa en acceptans om att följa hastighetsregleringen.

Var och en som är på våra vägar kan ta ansvar för att minska risken för trafikolyckor. Sitter du bakom ratten – håll hastigheten och avståndet både för din egen och för andras skull.

 

Av Anders Thornberg

Rikspolischef