Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Replik: "Tidtagningen handlar om vinstjakt"

Att nio skolor från det vinstdrivande företaget Academedia tvingar lärare att fylla i hur långa raster de tar, hur mycket tid de ägnar åt fackligt arbete har ingenting med lärarnas pedagogiska uppdrag att göra.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Ett enklare sätt att hitta "tidstjuvar" än att tvinga lärare fylla i detaljerade tidsstudier skulle vara att fråga lärarna vad de uppfattar som problem. Lärarna är professionella utbildade pedagoger och fullt kapabla att själva se vad som är problem. Och dessutom; om man litar på lärarna är det minsta man kan begära att tidsstudier skulle vara frivilligt för de som vill delta.

Forskningen i dag visar att man måste tillåta lärarna att vara lärare och att det är när man för in näringslivsprinciper som behandlar lärare som kuggar i vinstdrivande företag som undervisningen blir sämre.

Paula Hammerskog skriver att hon vill ha ”fakta om lärarnas arbetssituation”. OK, varsågod: lärartätheten är lägre än på kommunala skolor, lärarlönerna är lägre än på många kommunala skolor, färre specialpedagoger, färre kuratorer med mera. Jag undrar varför Academedia inte vill diskutera dessa frågor.

Kan det bero på att Academedia och Paula Hammerskog har ett allvarligt principiellt problem att brottas med?  

De måste ju försvara att en stor del av de resurser som borde gå till att utveckla skolorna istället går till Academedias vinst.

 

Göran Drougge,

är lärare på Academediaskola