Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regeringen ansvarar inte för enskilda vägars snöröjning

Anna-Caren Sätherberg (S) är vice ordförande i trafikutskottet.Foto: Stina Stjernkvist/TT
Riksdagsledamoten Helena Lindahl (C) menar att regeringen vilselett glesbygdsbor om snöröjningen.Foto: ANNA-KARIN NILSSON

På enskilda vägar är det enskilda väghållare som själva ansvarar för sin snöröjning skriver Anna-Caren Sätherberg (S), vice ordförande i trafikutskottet, i en replik till Helena Lindahl (C).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

REPLIK. Att vintervägunderhållningen ska fungera har stor betydelse för både framkomlighet och trafiksäkerhet. Den S-ledda regeringen är tydlig med att snöröjning är en prioriterad fråga och det är Trafikverket som ansvarar för det statliga vägunderhållet och snöröjningen. 

Det är en tillitsfråga att man ska kunna resa i hela landet oavsett vilket väderslag som gäller. Detta är särskilt sant för landsbygden där andra färdsätt än bilen inte finns tillgängligt och avstånden är långa. I mitt hemdistrikt Jämtlands län är tillförlitlig snöröjning centralt för att människor ska kunna leva, verka och jobba. 

Det är viktigt att komma ihåg att enskilda väghållare själva har ansvar för att anordna sin snöröjning. De har möjlighet att använda sig av samma entreprenör som Trafikverket anlitar för de statliga vägarna. 

Trafikverket ska följa upp arbetet

Trafikverket ställer därför krav på sina entreprenörer när det gäller hur vinterväghållningen ska genomföras och vilken standard som ska uppnås på vägarna på vintertid. Vi socialdemokrater har varit tydliga med att det är viktigt att Trafikverket följer upp entreprenörernas arbete och bevakar det som har avtalats. Skattebetalarna har förväntningar och ska förvänta sig att snöröjningen fungerar. 

Nu kallar även ansvarig minister Tomas Eneroth (S) till sig de berörda parterna för att följa upp frågan. Det är så man tar ansvar för en välfungerande snöröjning.

Regeringen gav Trafikverket i uppdrag att utvärdera snöröjningen vintern 2017–2018 och i återrapporteringen framgår det att trots en relativt snörik vinter så fick Trafikverket bara en handfull telefonsamtal från enskilda väghållare i Norrbotten och Västerbotten. Inte i något fall behövde Trafikverket ta till nödåtgärden att beordra entreprenören på det statliga vägnätet för att ploga en enskild väg, en åtgärd som kan göras i undantagsfall och mot en avgift . Den bild som Helena Lindahl (C) med flera ger blir därför rent sagt felaktig. 

Vill marknadsliberala C ha mer statlig inblandning?

Samma bild ges av REV (Riksförbundet Enskilda vägar) som menar att det är sannolikt ett fåtal vägföreningar som haft problem med att anlita en entreprenör för vinterväghållningen i år. Jag blir därför förvånad av C-debattörerna som, i ett annars marknadsliberalt parti som gärna ser privata lösningar, nu förordar i stället mer statlig inblandning. Grundfrågan blir: Vill Helena Lindahl i så fall att vi ska ändra ansvarsfördelningen när det gäller enskilda vägar?

För att skapa goda förutsättningar för en fungerande snöröjning har Trafikverket, Riksförbundet Enskilda Vägar, Lantbrukarnas Riksförbund och relevanta entreprenörer gemensamt tagit fram förslag för att underlätta för de enskilda väghållarna att upphandla sin snöröjning. Nu kallar även ansvarig minister Tomas Eneroth (S) till sig de berörda parterna för att följa upp frågan. Det är så man tar ansvar för en välfungerande snöröjning. 

 

Av Anna-Caren Sätherberg (S)

Riksdagsledamot från Jämtlands län och vice ordförande i trafikutskottet