Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regeringar sprider myter om sjukfrånvaron

En särskilt försvårande omständighet är att regeringar försökt manipulera Försäkringskassans handläggning, skriver Jan Lidhard.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG/IBL
Jan Lidhard är tidigare sakkunnig på finansdepartementet.

Regeringar sprider myter och förvirring om sjukfrånvaron. De distraherar, blandar bort korten och gör Försäkringskassan till syndabock. 

Ska sjukfrånvarofrågan sopas under mattan inför nästa riksdagsval? skriver Jan Lidhard, tidigare sakkunnig på finansdepartementet.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Varför är det så tyst om sjukfrånvaron? Tiger hälsan verkligen still?

Två tidigare generaldirektörer för Försäkringskassan har gjort var sin färd till den så kallade elefantkyrkogården i Regeringskansliet. Den ena färden har fått en omfattande mediebevakning. Samma gäller för en spektakelbetonad KU-prövning av en tidigare social- och socialförsäkringsministers påstådda lögner. 

Problemet med Uppdrag granskning

Händelserna väcktes åter till liv i en pretentiös reportageserie i ”Uppdrag granskning” som nyligen sändes i SVT. Den lyckades dessvärre inte frigöra sig från den i vårt samhälle så väletablerade myten och tankefiguren: Jag är sjuk, därför ska jag sjukskrivas och ha rätt till sjukpenning. Men, sjukförsäkringen är inte en sjukdomsförsäkring utan en arbetsoförmågeförsäkring. Många som är sjuka vill och kan arbeta.

Inget hindrar en regering från att själv ta initiativ för att påverka utvecklingen av sjukfrånvaron. Den förutsätts ju styra riket.

Försäkringskassan har av olika regeringar utsetts till huvudaktör för att minska och stabilisera sjukfrånvaron. Men kassans huvuduppgift på området är att tillämpa reglerna i sjukförsäkringen. Denna är en lagbunden företeelse som tar hand om sjukfrånvarons konsekvenser, vilket är en helt annan fråga. Kassan kan inte påverka inflödet av ärenden. Den kommer in sent i ärendena, av naturliga skäl. 

Rättstillämpningen manipuleras

En särskilt försvårande omständighet är att regeringar försökt manipulera kassans handläggning, alltså rättstillämpningen. Allt detta innebär att kassan oförskyllt har blivit det stora problemet, på grund av regeringars politik. Denna politik är en illusion, avsedd att distrahera. Regeringar ger sken av att ha en sjukfrånvaropolitik, men de har inte någon. I stället bjuds det på en lindrande sjukförsäkringspolitik som har fokus på hopplöst sena insatser. Dessa missförhållanden förstärks genom en ofta ytlig och okunnig mediebevakning.

Inget hindrar en regering från att själv ta initiativ för att påverka utvecklingen av sjukfrånvaron. Den förutsätts ju styra riket. Men politiken präglas i stället av undfallenhet, det vill säga feghet och flathet. Egentligen ett flyktbeteende som är ett arv från vårt farofyllda liv på savannen. Men det är inte någon ursäkt. 

Permanent sjukskrivningsskadade

Sjukfrånvaro uppstår vid sjukskrivning – ett verktyg i vård och behandling av patienten, en ordination eller uppmaning att avstå från arbete. Typfallet är när en patient går till vårdcentralen, hävdar psykisk ohälsa och kräver sjukskrivning. Läkaren bedömer då ofta under stor osäkerhet. Ett läkarintyg i detta skede är endast en rimlighetsbedömning av patientens egen bedömning av att inte kunna arbeta. 

Dessutom vågar läkaren många gånger inte stå för sin egen bedömning om den inte sammanfaller med patientens. I många fall innebär det att patienten sjukskriver sig själv. En mycket stor mängd patienter har under årens lopp fått en björntjänstbetonad vilobehandling genom hel sjukskrivning, ofta under avsevärd tid. Så länge att de blivit passiviserade och permanent sjukskrivningsskadade, helt i onödan.

Läkare behöver stöd

Sjukfrånvarofrågan är en medicinsk kunskapsfråga, inte en sjukförsäkringsfråga. Därför måste en regerings fokus vara på hälso- och sjukvårdens roll. Men det räcker inte. Det allra viktigaste är att lyfta de omfattande problem – och framför allt möjligheter – som är förknippade med det tidiga mötet mellan behandlande läkare och patient. 

Läkare behöver stöd i olika former för att göra tidiga, välavvägda bedömningar och behandlingar. Innan det är för sent. Mycket tidig aktivering är den effektivaste formen av behandling, ofta genom fortsatt arbete – eventuellt på deltid. 

Borde bli valfråga

Regeringar sprider myter och förvirring om sjukfrånvaron. De distraherar, blandar bort korten och gör Försäkringskassan till syndabock. Ska sjukfrånvarofrågan sopas under mattan inför nästa riksdagsval? Det är angeläget att den breda allmänheten blir medveten om allt detta. Men det sker inte med reportage liknande dem som nyligen sändes i SVT.


Av Jan Lidhard

Tidigare sakkunnig på finansdepartementet