Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rädda våra barns framtid – lägg ner Skolverket nu!

Dagens skola cementerar socialgrupper och låter slumpen avgöra om eleverna får den kunskap de har rätt till, skriver Malin Lernfelt.Foto: SHUTTERSTOCK
Malin Lernfelt

Dag för dag driver Skolverket den svenska skolan närmare avgrunden. Det är politiserat och antiintellektuellt och en stor skam.

Det var bättre förr – och det blir sämre hela tiden, skriver Malin Lernfelt.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Det är lätt att raljera över människor som hävdar att det var bättre förr. Lätt att kalla dem gnälliga bakåtsträvare. När det handlar om skolan finns det dock goda skäl att låta hånskrattet fastna i halsen. För det finns inget roligt med hur den svenska skolan utvecklats de senaste decennierna. Alla de lärare, föräldrar och skoldebattörer som gång på gång försökt uppmärksamma haveriet har haft rätt hela tiden. Det var bättre förr. Och det blir sämre hela tiden.  

Den skola som tidigare gav unga från arbetarhem möjlighet att göra klassresan, att bygga ett liv utifrån egna förutsättningar och öppna dörrar som varit låsta för tidigare generationer är i dag i stället en skola som cementerar socialgrupper och i stället för att erbjuda en jämlik undervisning låter slumpen avgöra om eleverna får den kunskap de har rätt till. 

Uppbackning hemifrån blir allt viktigare

Fortfarande finns det barn som den dagen de går vidare till universitet och högskola besitter gedigna grundkunskaper, som kan använda ett korrekt skriftspråk, har läst klassiska verk, kan peka ut Argentina på en karta och förstår algebra. Barn som haft turen att ha en riktigt bra lärare med ryggrad att stå emot det mest orimliga tramset eller som kommer från en hemmiljö tillräckligt kunskapsfokuserad för att överrösta de mest ovetenskapliga strömningarna svensk skola anammar.

En myndighet med en fäbless för entreprenöriellt lärande, analyserande utan basfakta, identitetspolitik och digitalisering utan vetenskaplig förankring.

Men dessa barn blir av allt att döma färre. I tidningen Universitetsläraren (25/10) skriver Petra Garberding, docent i etnologi vid Södertörns högskola: ”Jag har undervisat inom högskole- och universitetsvärlden i Sverige i över 20 år, framför allt inom humanistiska ämnen, språk och inom olika lärarutbildningar. Under dessa år har jag observerat hur studenters förmåga att självständigt skriva texter på svenska har minskat avsevärt. Jag har även observerat hur högskolor och universitet satsar alltmer tid och pengar på att lära studenter inte bara att skriva akademiskt utan även att lära dem att skriva godtagbar och förståelig svenska”. 

Spåren pekar mot Skolverket

Det vi ser framför oss är inget mindre än en total kollaps. Varför det blivit som det blivit tvistar många lärda om. En del vill ge skulden till friskolereformen och andra skyller på kommunaliseringen. Absolut finns det många problem både med det ena och det andra. Att i princip vilken skojare som helst får driva skola och tillsynen är undermålig liksom att många kommuner använder sina skolor som budgetregulatorer och struntar i skollagen är oacceptabelt. 

I grunden är det dock inte dessa faktorer utan en helt annan som återkommer gång på gång och som jag efter att ha skrivit om skolan, debatterat skolfrågor och pratat med lärare, forskare, och förtvivlade föräldrar i snart 20 år ständigt visar sig ligga bakom de mest huvudlösa förslagen. Det är Skolverket. Denna myndighet med en fäbless för entreprenöriellt lärande, analyserande utan basfakta, identitetspolitik och digitalisering utan vetenskaplig förankring. 

Sida vid sida med de flumpedagogiska forskare som tycks vara skolverkstjänstemännens närmaste anförvanter driver man dag för dag den svenska skolan närmare avgrunden. Det är politiserat och antiintellektuellt. Det är en stor skam. 

Vi behöver en total utblåsning

Den senaste tidens uppmärksammade dumheter i förslagen till nya kursplaner som att slopa antiken, ta bort skrivningarna om nationalsången och traditionella visor, ändra förtydliganden i svenskundervisningen om ”lyrik, dramatik, sagor och myter” till navelskåderi som ”utanförskap, jämlikhet, sexualitet och relation” och så vidare, är bara toppen av ett gigantiskt obildat isberg. 

Det som behövs är därför en total utblåsning. En utredning som överlämnades till regeringen förra året har redan föreslagit det förslaget och det är egentligen ofattbart att det inte skett för länge sedan. 

För det finns bara ett sätt att rädda våra barns framtid och vårt land som kunskapsnation: Lägg ned Skolverket och gör det nu. 

 

Av Malin Lernfelt

Liberal debattör