Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Prides kärleksbudskap säljs ut till valfritt företag

Stockholm Pride säljer ut det regnbågsfärgade buskapet och lämnar idealismen allt mer bakom sig, skriver Nils Littorin. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Nils Littorin.

I glansen från Prides kärleksbudskap köper sig företag och politiker den goodwill som de inte lyckas få på annat sätt. Parallellt med att pengarna rullar in glider färgerna i regnbågsflaggan mot en allt blåare nyans, skriver Nils Littorin.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

REPLIK. Inför starten av Stockholm Pride, som väntas dra hundratusentals besökare, beskriver dess ledning Vix Viktoria Herjeryd och Johnny Foglander en fest som kämpat i decennier för rättigheter på ”blodigt allvar”. Vad de inte nämner är Prides förvandling från idealism till nyliberalt företagsjippo.

Prideparaden började år 1970 som en demonstration för HBTQ-personer i USA, där de saknade grundläggande mänskliga rättigheter. Kampen var viktig där och då, och är angelägen även i Sverige 2019 där 600 hatbrott mot HBTQ-personer anmäls årligen.

Nordea lägger regnbågsflagga över skandalerna

Men nu ska kampen tydligen föras tillsammans med Nordea, sponsor för Stockholm Pride och ökänt för skatteflykt och penningtvätt åt organsierad brottslighet. Hotellkedjan Scandic är finansiär av Malmö Pride, trots att den fått upprepad facklig kritik för att pressa lönerna neråt och arbetstempot uppåt för städerskorna, så att de slits ut i förtid. I Westpride Göteborg är Volvo med som ”silverpartner”. 

I Malmö anordnade RFSL flera seminarier om prostitution. Men de kallade det inte för prostitution utan använde slippriga begrepp som ”sugardejting”.

Samtidigt skriver en facklig ordförande på företaget att ”vi är så trötta och besvikna på att se investeringar i maskiner och robotar, men ingen satsning på människor!”. I glansen från Prides kärleksbudskap köper sig företag och politiker den goodwill som de inte lyckas få på annat sätt.

Vilken sida står Pride på?

Parallellt med att pengarna rullar in glider politiken i regnbågsflaggan mot en allt blåare nyans. ”Vi tar inte ställning för eller emot sexköpslagen” säger skattefinansierade RFSL som är en huvudaktör på Pride. I Malmö anordnade de flera seminarier om prostitution. Men de kallade det inte för prostitution utan använde slippriga begrepp som ”sugardejting” och menade att ”…sex mot ersättning kan vara olika för olika personer eller från gång till gång … En del personer har positiva erfarenheter, en del har negativa.” En märklig skönmålning av den förnedring som det innebär att sälja sin kropp. Det är inget olycksfall i arbetet. RFSL verkar aktivt för att riva upp den svenska sexköpslagen. Vilken sida står Pride på? 

RFSL lobbar för surrogatmödraskap

På liknande sätt vill RFSL att barnlösa par ska kunna få köpa en surrogatmamma som bär ett barn åt dem. Det är inte lagligt i Sverige men väl i fattiga länder, där försäljning av barn till hetero- och homosexuella i väst ger goda affärer. Som författaren Kajsa Ekis Ekman påpekat är det en handel med kvinnokroppen som möjliggörs av förtryck utifrån klass, kön och etnicitet.

En marknadsanpassad lagstiftning på dessa områden skulle glädja den liberala politiska eliten och möjligen en del sponsorer. Men att trampa på andra för att själv ta sig upp är en osäker väg till frihet. Och knappast något att vara stolt över.

 

Av Nils Littorin

Partistyrelseledamot i Kommunistiska partiet