Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Postnord följer inte lagen

Marie Linder, ordförande i Hyresgästföreningen.Foto: Christian Gustavsson / HYRESGÄSTFÖRENINGEN
Foto: Mikael Sjöberg
Foto: Postnord

Folk har rätt att få sin post utdelad. Denna skyldighet har Postnord. Klarar inte Postnord det uppdraget måste frågan upp på regeringens bord, skriver företrädare för bostadsmarknaden i Sverige.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Det har uppmärksammats, bland annat i Expressen, hur Postnord underlåter att dela ut post till vissa kunder med hänvisning till brevbärarnas arbetsmiljö. Vissa brevinkast sägs sitta lågt eller vara trånga, i andra fall rör det belysning i trapphusen.

Postnord har under 2015 och 2016 kontaktat ett stort antal fastighetsägare och ställt krav på anpassningar av fastigheten som en förutsättning för att fortsätta med postutdelning till de boende. Men ansvar för arbetsmiljön har arbetsgivaren – i detta fall Postnord.

Arbetsmiljölagen är tydlig. Ansvarig för arbetsmiljön är brevbärarnas arbetsgivare – i det här fallet Postnord. Inte fastighetsägaren.

Eftersom Postnord är arbetsmiljöansvarig är det också de som har kostnadsansvar för att åtgärda arbetsmiljön. Den nu uppkomna situationen måste ses ur ett helhetsperspektiv. Det är sedan Postnord lagt om sin sortering och utdelning och samtidigt minskat antalet brevbärare som arbetsmiljön och stressen förvärrats. Men det är helt orimligt att effektiviseringar hos Postnord ska bekostas av fastighetsägare och boende.

 

För nybyggda hus finns det allmänna råd och standarder kring brevlådors placering och utformning. Men sedan länge står det klart att dessa allmänna råd och standarder inte kan användas för att tvinga ägare till äldre hus att installera postboxar. Detta ignorerar Postnord. Offer blir de boende som inte får sin post utdelad. I vissa fall tvingas de hämta posten på svårtillgängliga utlämningsställen långt från sina hem.

Postlagen är tydlig, Postnord har skyldighet att dela ut posten.

Vi anser att om Postnord på eget initiativ hänvisar postmottagare att hämta sin post på ett särskilt utlämningsställe kan det ses som en underlåtenhet att uppfylla sin skyldighet att dela ut posten.

Postnord kan inte vägra dela ut post med hänvisning ett icke bindande allmänt råd.

 

När Postnord slutar dela ut post i vissa fastigheter och parallellt försöker tvinga fastighetsägare att bekosta åtgärder gör företaget fel. Postnord försöker använda den boende för att sätta press på fastighetsägaren att lösa ett problem företaget självt borde åtgärda. De som får ta smällen är de boende som inte får hem sin post och i värsta fall tvingas resa många kilometer för att få vykortet från farmor, lönebeskedet eller kallelsen till läkarbesöket. Än värre är det för de som inte får hem beställningar av viktiga varor de är beroende av för sin hälsa. Boende utan tillgång till bil tvingas lägga än längre tid på något vi alla tar för självklart.

Kortfattat är Postnords konfrontationsstrategi fräck, felaktig och fruktlös. Det är anmärkningsvärt att ett statligt bolag med samhällsuppdrag agerar på detta vis.

Vare sig Postnord eller Post- och telestyrelsen kan tvinga fastighetsägare att installera postboxar. Om inte Postnord slutar med sina hot måste Peter Eriksson, ansvarig minister för postfrågor och Mikael Damberg, minister för de statliga bolagen gripa in.

Vår signal är tydlig. De boende har rätt att få sin post utdelad. Denna skyldighet har Postnord. Klarar inte Postnord det uppdraget måste frågan upp på regeringens bord.

 

Marie Linder

Ordförande Hyresgästföreningen

Anders Nordstrand

Vd Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag

Marie Öhrström

Chefsjurist Fastighetsägarna Sverige