Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Parkeringsnormen är vår tids förbannelse

"Ska vi bygga bort bostadsbristen har vi inte råd att subventionera bilismen".

"Varje nybyggd bostad ska ha en parkeringsplats - ska vi bygga bort bostadsbristen har vi inte råd att subventionera bilismen", skriver Vanda Kehr.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Förra veckan tog jag min första körlektion. Jag är projektanställd, hyr min bostad i andrahand och fyller 31 nästa vecka. Hittills har jag flyttat totalt 18 gånger i mitt liv. En av anledningarna för mig att ta körkort är att slippa be mina vänner köra runt mina prylar nästa gång det är dags att flytta.

Jag är inte unik, vi urbana nomader är snarast norm. Studenter, unga och andra ekonomiskt svaga grupper har svårast att slå sig in på bostadsmarknaden. Bostadsbristen är ett nationellt problem. Alla större städer i Sverige växer.

Vanda Kehr.Bristen på bostäder är påtaglig i storstäderna och nu börjar även den stora gruppen 90-talister flytta hemifrån. Vi trängs om kontrakt och armbågar oss fram för att få tredjehandskontrakt på Blocket.

Och värre lär det bli om inget görs.

Hälften av landets kommuner uppger att de har bostadsbrist. Enbart Stockholms län beräknas växa med ett helt Göteborg fram till år 2030. För att bygga ikapp den nuvarande bristen och med dagens inflyttningstakt måste det byggas minst 20 000 bostäder om året. Detta går segt framåt. 2011 påbörjades endast 8 000 bostäder i länet och prognosen för år 2012 ligger på samma låga nivå.

Det som byggs i dag blir för dyrt för den målgrupp som jag tillhör. Köpa bostadsrätt till fantasipris är en omöjlighet. Månadskostnaden för en nybyggd hyresrätt är nästan lika som en månads studiemedel. Vad sägs om en etta i Norra Djurgårdsstaden för 8 700 kronor i månaden? En hyresrätt alltså.

Frågan är: Vad är det som kostar? Bostadsbristen har många orsaker, höga markpriser, sega processer, dålig logistik etcetera. Och så har vi parkeringsnormen...


En del av den höga hyran kan spåras till bilen. Bostadsbristen och bilismen hör ihop. I dag har vi en byggnorm i storstäderna som säger att varje nybyggd bostad ska ha en parkeringsplats. De som efterfrågar yteffektiva ettor får även en parkering på köpet.

En parkeringsruta är 12,5 kvadrat- meter på gatan och dubbelt så stor, 25 kvadratmeter, i en källarparkering. Kostnaden för en källarparkering är i snitt 300 000 kronor/plats. En kostnad som läggs på allas hyra, oavsett om man har bil eller inte och innebär en hyres- ökning på runt 1 200 kronor per månad. Oavsett hur stor bostaden är. För ett flerbostadshus med små lägenheter blir detta en absurd kostnad. Dessutom är det en kostnad som inte bara syns på hyresavin. Vi betalar alla för bilismen i form av luft- föroreningar, buller eller minskat utrymme i våra städer.

Stockholms stad har som mål att bygga 100 000 bostäder fram till 2030. Med dagens parkeringsnorm blir det ungefär 1 750 000 kvadratmeter i parkering med hälften i gatuplan och hälften i källare. Den ytan motsvarar ungefär en tredjedel av hela Södermalm. Eller 70 000 ettor på 25 kvadratmeter.

 

Jag har inte sett något politiskt förslag varken från bostadsministern Stefan Attefall eller från oppositionen som vill slopa parkeringsnormen. Går det att försvara en sådan onödig kostnad på nybyggda bostäder när vi har sådan bostadsbrist?

När vi planerar för framtidens stad som är tät, hållbar och tillgänglig, med en utbyggd kollektivtrafik måste vi tänka om.

Ska vi bygga bort bostadsbristen finns inte plats att subventionera bilismen, vi har helt enkelt varken råd eller plats.

Åter till mitt körkort. Om jag lyckas med uppkörningen kommer jag inte att köpa någon bil. Jag kommer att hyra bil eller gå med i en bilpool. I morgondagens hus borde bilpool ingå lika självklart som tvättstugan. Eller tänk er en cykelparkeringsnorm.

Att planera för färre bilar är ingen utopi. I Köln och Freiburg finns bilfria stadsdelar. I Stockholm finns visioner som Karolinastaden och Bromma Parkstad, som visar hur man kan bygga stadsdelar helt utan privatbilism.

Nästa gång jag flyttar och om det blir till ett nyproducerat hus hoppas jag slippa betala för grannens bil.

Ska vi bygga bort bostadsbristen är det dags att slopa parkeringsnormen.

 

VANDA KEHR

är arkitektstudent och krönikör på arkitektursajten Archileaks.