Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Pandemin visar tydligt att klimatpolitiken är fel

En nästan tom avgångshall på Arlanda. Trots att samhället i stort har avstannat, har inte utsläppen minskat tillräckligt, skriver C-debattörerna.Foto: MAXIM THORE/BILDBYRÅN
Oskar Qvarfort, vice förbundsordförande Centerstudenter.
Olga Anikina, förbundsstyrelseledamot Centerstudenter.Foto: Joakim Örtenholm
John Hultengård, förbundsstyrelseledamot Centerstudenter.

Pandemin borde bli ett uppvaknande för den del av miljörörelsen som på allvar ser elbilspremier, nolltillväxt och höga skatter på transporter som en mirakelkur.

Nu vet vi att så inte är fallet, skriver Centerstudenter.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Trots covid-19 beräknas vi endast minska de globala utsläppen med fem procent. Det är den största minskningen i modern tid, men enligt en artikel i Dagens Nyheter från slutet av 2019 skulle vi behöva minska utsläppen med 7,5 procent per år för att nå 1,5-gradersmålet. Trots att samhället i stort har avstannat behöver vi fortfarande få mat transporterad och el producerad.  

Det visar att många av de politiskt sexiga frågorna, såsom flyg- och konsumtionsskam, har låg inverkan på de faktiska utsläppen. Vi vill dock inte skapa en uppgivenhet inför klimatutmaningarna. Det finns viktiga reformer och förändringar vi kan och bör genomföra. Klimatfrågan har inga enkla lösningar, men det är väldigt enkelt att se vilka lösningar som inte är effektiva. 

Fortsätta att integrera Europas elnät

EU bör fördjupa arbetet med att ta vara på medlemsländernas olika förutsättningar och klimatförhållanden. Genom samarbetet i den Europeiska unionen skulle överskott av förnyelsebar el kunna passera genom olika elnätsförbindelser länder emellan. Ett sådant projekt kräver stor handlingskraft av medlemsländerna i EU, men är i grunden ett realistiskt förslag som även skulle kunna bidra till säkrade elleveranser och en fungerande elmarknad.  

Detta måste bli ett uppvaknande för politiker som tror att elbilspremier kommer att lösa klimatkrisen.

Det skulle också möjliggöra att länder som Tyskland inte längre behöver vara beroende av rysk naturgas. Sverige har förmånen att kunna producera säker, billig och klimatsmart el som kan delas med andra länder, eftersom vi producerar mer el än vi gör av med. På så sätt skulle vi kunna bidra med att minska EU:s totala klimatpåverkan för uppvärmning och energi, och möjliggöra för medlemsländer som är beroende av kolkraft att gå över till mer hållbara alternativ. 

Kärnkraft är ett viktigt komplement i den svenska omställningen, men det är olyckligt att många partier verkar se kärnkraften som en universallösning på klimatfrågan. 

Transport och matproduktion

Transport och matproduktion i EU står för drygt 17 procent av alla utsläpp.  Globala omställningar och elektrifiering av tung industri är avgörande tillsammans med en övergång till en mer hållbar kost för att nå 1,5-gradersmålet. Elektrifieringen av persontransportsektorn är en viktig pusselbit, men det är viktigt att inte överskatta den minskning av utsläpp övergången medför. 

Satsa på upptagning av koldioxid

Konsumtionsmönster och teknik tar tid att utveckla men skog och andra koldioxidslagringsmöjligheter är billiga och snabba att få till. Därför behöver ETS-systemet och nationella klimatskatter användas för att ersätta upptagning av koldioxid. Det här löper parallellt med problemet att partier verkar använda miljöskatter som en kassako för att finansiera andra prestigeprojekt, och inför därför oproportionerligt hårda klimatskatter på vissa sektorer som är svåra att undkomma. Avfallsförbränningsskatten är kanske det främsta exemplet på en sådan skatt som presenteras som en miljöskatt men som i stället helt saknar klimatnytta. 

Nolltillväxt var inte lösningen

När covid-19 svept över världen har den i sitt spår skapat ”nolltillväxt”, minskad konsumtion och en närmast total minskning av persontransporter. Trots dessa minskningar i klimatpåverkan, som saknar motstycke i modern tid, beräknas världens utsläpp ändå bara minska med fem procent. 

Detta måste bli ett uppvaknande för politiker som tror att elbilspremier kommer att lösa klimatkrisen. Det borde också vara ett uppvaknande för delen av miljörörelsen som på allvar ser nolltillväxt och höga skatter på just transporter som en mirakelkur. 

Klimatfrågan har som tidigare nämnts inga enkla lösningar, men det är väldigt enkelt att se vilka lösningar som inte är effektiva. Därför hoppas vi på en mer resultatinriktad klimatpolitik efter covid-19, när politikernas gamla käpphästar visats vara tämligen menlösa.

 

Av Oskar Qvarfort

Vice förbundsordförande Centerstudenter

John Hultengård

Förbundsstyrelseledamot Centerstudenter

Olga Anikina

Förbundsstyrelseledamot Centerstudenter