Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Pagrotsky: Ta genast bort trängselskatten

Folk trängs i SL-trafiken.Foto: Läsarbild
Det är bättre att ta bilen, helst utan trängelskatt, menar Leif Pagrotsky.Foto: SUVAD MRKONJIC
Leif Pagrotsky är tidigare S-minister, bland annat näringsminister och kulturminister.Foto: Karin Törnblom/TT

Stå inte packad som en sill i kollektivtrafiken. En person per plåtlåda är slösaktigt, men ensam i bilen smittar man ingen och riskerar inte att själv bli smittad och föra smittan vidare. 

Ta bort trängselskatten tills kampen mot corona är vunnen, skriver tidigare S-ministern Leif Pagrotsky. 

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Allt i coronakrisen handlar nu om en enda sak: Att minska belastningen på sjukvården. Därför har unikt radikala åtgärder vidtagits för att minska risken för smittspridning. Virusets utbredning skall bromsas till nästan varje pris. Alla miljöer där människor samlas, oavsett var i landet, stängs eller inriktas på att undvika trängsel. Restauranger får bara servera sittande gäster, ingen får så mycket som en kopp kaffe stående vid en bardisk. Att erbjuda lunchbufféer och smörgåsbord är helt uteslutet. Inte ens sittande publik får uppleva en opera. Högskolor och gymnasier över hela landet är stängda med det uttalade syftet att minska trängseln i kollektivtrafiken. 

Epidemins svenska centrum är Stockholmsområdet. Det är härifrån smittan sprids över landet, det är här som sjukvården arbetar under störst press. Det är här som personal på sjukhusen intervjuas i tv varje kväll om ansträngda arbetsvillkor och oro för brist på skyddsutrustning, om hur dagsnoteringen utvecklas dag för dag, för att kommenteras noggrant av initierade journalister, demonstrativt placerade på armlängds avstånd från varandra i studion. Oron är stor för hur det skall gå när antalet drabbade nu ökar kraftigt dag för dag.

Varför åtgärder för att ÖKA trängseln?

I detta läge är det en smula överraskande att få veta att just sjukvårdshuvudmannen, Region Stockholm (mera känt under namnet Stockholms läns landsting), samtidigt vidtagit aktiva åtgärder för att öka trängseln i kollektivtrafiken genom att införa sommartidtabell redan i mars. 

Regeringens beslut att förbjuda sammankomster med mer än 50 personer tolkar jag som ett tydligt besked om att ståplats på SL:s bussar är direkt olämpligt

Som utomstående skulle man kunna vänta sig att sjukvårdshuvudmannen gör allt som stod i dess makt för att minska trängseln, särskilt i ett läge där just coronaepidemin gjort att en stor del av landets bussar står still och dess chaufförer står sysslolösa utan uppdrag eller försörjning. Resultatet har blivit att passagerare på väg till jobbet får stå packade som sillar i bussarna, oavsett om de hostar eller nyser. Det gäller även på de linjer som transporterar för vården viktig personal till sjukhusen. 

Rimmar illa med regeln om 50 personer

Detta samtidigt som myndigheterna rekommenderar minst en meters avstånd mellan friska vänner för att minska risken för spridning av det farliga viruset. Restauranger som tillåter gäster stå som passagerarna på regionens bussar riskerar straff. Regeringens beslut att förbjuda sammankomster med mer än 50 personer tolkar jag som ett tydligt besked om att ståplats på SL:s bussar är direkt olämpligt.

I detta läge borde högsta prioritet tvärtom vara att minska trängseln. Det bör självklart ske genom fler bussar och tätare turer i tunnelbanan. Men det kan också ske genom att avlasta kollektivtrafiken.

Ta bilen – helst ensam

Högsta prioritet innebär att andra angelägna mål har lägre prioritet. Ingen vill öka biltrafiken i Stockholm. Men i det krisläge som råder just nu är en av bilens största nackdelar i stället en avgörande fördel: En person per plåtlåda är slösaktigt, ger onödig trängsel på vägarna och bidrar till miljöproblem, men ensam i bilen smittar man ingen och riskerar inte att själv bli smittad och föra smittan vidare. 

Därför bör inte biltrafiken bekämpas med samma kraft just i denna tid. Kampen mot smittspridningen är det viktigaste av allt just nu, därför bör trängselskatten tas bort tills den kampen är vunnen.

 

Av Leif Pagrotsky

Tidigare S-minister