Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Övervaka bilarna
på cykelbanorna

Foto: Sara Strandlund

Rikspolisstyrelsen har svarat på min debattartikel om polisens trafiksäkerhetsarbete för cykeltrafik.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Svaret var inte särskilt uttömmande och berör inte den grundläggande frågan om effektiviteten och måluppfyllelsen i polisens trafiksäkerhetsarbete för cykel. Men jag tolkar svaret som att Rikspolisstyrelsen tar kritiken på allvar och tar åt sig av densamma.

Bengt Svensson skriver "En av polisens huvuduppgifter är att arbeta med regelefterlevnad. Det är en av metoderna för att öka säkerheten bland annat för oskyddade trafikanter."

Med trafiksäkerhetsforskning och bättre fakta och kunskap om allvarliga cykelolyckor som underlag, bör detta innebära att polisen fokuserar på olika övervakningsinsatser. Från att övervaka cyklisternas regelöverträdelser till att också övervaka överträdelser som i större utsträckning leder till allvarligt skadade och dödade cyklister. Som exempel kan det vara att övervaka uppställning av motorfordon och annat som frekvent förekommer på landets cykelbanor och cykelfält. Det kan också handla om att övervaka så att motorfordon inte framförs på cykelbanor, att högersvängande motorförare iakttar sin väjningsplikt mot cyklister, och att tunga fordons backspeglar följer regelverket. Även kontroll av att vägarbetsområden är säkra för cykeltrafik skulle ha stor effekt på olycksutfallet bland cyklister.

Det är en inriktning på polisens arbete med regelefterlevnad och trafiksäkerhetsarbete som på sikt skulle leda till färre allvarliga cykelolyckor.

 

KRISTER ISAKSSON,

cykelexpert, redaktör och krönikör på Cykeltidningen Bicycling