Devin Rexvid Foto: PrivatDevin Rexvid Foto: Privat
Devin Rexvid Foto: Privat
Rexvid skriver här slutreplik till Dahnad, som skrev texten "Tack Sverige för att ni vill samarbeta med Iran". Foto: PrivatRexvid skriver här slutreplik till Dahnad, som skrev texten "Tack Sverige för att ni vill samarbeta med Iran". Foto: Privat
Rexvid skriver här slutreplik till Dahnad, som skrev texten "Tack Sverige för att ni vill samarbeta med Iran".  Foto: Privat

Oförlåtligt agerande av en feminist i maktposition

Publicerad

Regeringen följde inte Sydafrikaexemplet utan har samma inställning till könsapartheidens Iran som till Nazityskland - det vill säga satsa på handelsavtal, skriver Devin Rexvid.

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

SLUTREPLIK. I en replik på min artikel skriver Javneh Dahnad i texten Tack Sverige för att ni vill samarbeta med Iran att hon är tacksam för att Sverige tecknar avtal med Iran, att man ska ta seden dit man kommer, att hon själv iklädd slöja besökt Iran i 21 år, att det är viktigt med dialog mellan länderna. Låt oss titta närmare på dessa påståenden.

Det finns ingen stolthet i att den feministiska regeringen som den humanistiska stormaktens nya ansikte tecknar avtal med och legitimera en brutal samt kvinnofientlig diktatur. Vad göra i stället? Regimen var nästan totalförlamad till följd av västs sanktioner, vilket var en av huvudorsakerna att den kröp till förhandlingsbordet för att avveckla sitt kärnvapenprogram. Som i fallet med apartheidregimen i Sydafrika kunde fortsatt bojkott ha bidragit till regimens kraftiga försvagning och kanske dess fall. Den feministiska regeringen följde dock inte Sydafrikaexemplet utan har samma inställning till könsapartheidens Iran som till Nazityskland -  det vill säga satsa på handelsavtal. Historien kommer att döma "den feministiska regeringen" hårt.  

 

LÄS MER: Beslöjad regering ett slag i ansiktet mot förtryckta kvinnor 

 

Gällande uttrycket att man ska ta seden dit man kommer så används detta talesätt oreflekterat i debatten. Här är det tal om principer och lagar. Irans konstitution bygger på sharia, det vill säga religiösa dogmer. Dogmer som har använts i 37 år för att förtrycka, förfölja, fängsla, tortera och avrätta iranier och i synnerhet iranskor. Regimens lagar och slöjtvång är inte det iranska folkets sedvänjor utan regimens vapen mot kvinnors fri- och rättigheter. Där valde "den feministiska regeringen" att ta kvinnoförtryckarens sed och på hemmaplan torgföra det som "iransk kultur". Företrädare för en demokratisk och feministisk stat kan inte ta seden där slöjtvång är norm, där barnäktenskap är legaliserad, där könsstympning inte är ett brott eller där mord på ateister är lagligt. Företrädare för en feministisk regering kan inte ta på sig slöjan vars enda syfte är att förneka kvinnors frihet.

Där valde "den feministiska regeringen" att ta kvinnoförtryckarens sed och på hemmaplan torgföra det som "iransk kultur". 

Uttrycket "ta seden dit man kommer", kulturell känslighet och tolerans för andras religioner, har i decennier använts av västmakter för att rättfärdiga politiska och ekonomiska relationer med religiösa diktaturer där det sker grova kränkningar av kvinnors rättigheter, där det finns brist på demokrati och yttrandefrihet. När företrädare för västmakter, av respekt för andra, håller tyst om kulturellt och religiöst förtryck, visar de bara stöd för förtryckarna inom kulturen och religionen.

Vad gäller dialog med diktaturer så är det inte naivt utan rent hyckleri att påstå att det går att dialogisera bort brutala diktaturers grova kränkningar av mänskliga rättigheter och i synnerhet av kvinnors fri- och rättigheter. Västs långa dialog med mullorna har dock haft noll påverkan på regimens sharialagar. Regimen har inte backat en millimeter från sitt slöjtvång till följd av dialog med väst. Den förtrycker, fängslar, torterar och avrättar som den gjort i 37 år. Det som i perioder påtvingat regimen viss reträtt har varit interna protester, det internationella civilsamhällets protester och västmakters bojkott.

 

LÄS MER: Nej, slöjan är inte ett verktyg för förtryck 

 

Det är också hyckleri att påstå att sanktionerna skapat utbred fattigdom. Regimen har aldrig haft några välfärdsambitioner. Det är bara regimens anhängare, familjer till martyrer och krigsskadade som omfattas av vissa förmåner. Problemet är inte att religiösa diktaturer som Iran och Saudiarabien lider brist på rikedomar. Det handlar om dessa regimers människo- och kvinnosyn. Saudiarabien förser halva jordens fordon med bränsle men förbjuder landets kvinnor att köra bil.

Slutligen vill jag betona att det är skillnad att som en enskild kvinna som fogar sig i regimens kvinnofientliga lagar resa till och från Iran och att som en feminist i maktposition och som handlingspartner ge vika för regimens kvinnofientliga lagar. Om det första är ett klandervärt handlande så står det sista för en oförlåtlig handling från en feministisk regerings sida.

 

Devin Rexvid

Projektledare för GAPF:s utbildningssatsning riktad till politiker och myndighetspersoner

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag