Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Regeringen, alla måste få sexualundervisning

Hans Linde är förbundsordförande RFSU. Foto: ROBIN ARON / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN

Bra sexualundervisning ger kunskap om kroppen, men är också en arena för samtal om sexualitet, jämställdhet och relationer.

Sådan undervisning kommer inte alla unga i Sverige till del i dag, skriver Hans Linde, RFSU.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | SEX. Att Sverige har fått en regering på plats är lika efterlängtat som beskedet att sexualundervisning nu ska bli en obligatorisk del av alla lärarutbildningar. Det första riksdagsförslaget om att göra sexualkunskap till en del av lärarutbildningen kom redan 1908. Så vi säger bättre sent än aldrig.

Bland lärare är suget efter kunskap stort. I slutet på förra året lanserade RFSU Facebookgruppen ”Sex på schemat”, där lärare kan diskutera sexualundervisning och tipsa varandra om metoder och material. Intresset har varit massivt och visar på det stora engagemang som finns inom lärarkåren.

Lanserar en stor satsning

Dessutom har vi under vecka sex i år att lanserat en stor satsning som vi kallar för v.SEX. En vecka där vi genom gratis workshops, föreläsningar och seminarier vill ge lärare och andra vuxna ökade kunskaper om hur man kan prata med barn och unga om sex och relationer.

De senaste åren har debatten om sexuella övergrepp och behovet av kunskap om sexualitet, jämställdhet och normer varit mer intensiv än någonsin. Därmed har också skolans sexualundervisning hamnat i fokus för samhällsdebatten.

Förebygg sexuella kränkningar

Förra året delade regeringen ut 50 miljoner kronor till myndigheter och organisationer för att stärka skolans sexualundervisning och förebygga sexuella kränkningar och övergrepp.

Också RFSU har fått ta del av pengarna och under året kommer vi bland annat att lansera en skolsajt med stöd och kunskap till lärare som undervisar i sexualitet och relationer.  De här pengarna behövs, men för att säkerställa att alla elever får bra sexualundervisning krävs också långsiktighet.

 

LÄS MER: Porren ska inte lära unga om sex

 

För snart ett år sedan kom Skolinspektionen med en rapport om läget för den svenska sexualundervisningen. Den pekade på stora brister, både i likvärdighet och i innehåll. Den visade också att många lärare vill ha mer fortbildning, och känner sig osäkra på hur de ska prata om normer, värderingar och HBTQ-frågor.

Granskningen visade också att bara några få av skolorna gör en tydlig koppling mellan sexualundervisningen och det övriga värdegrundsarbetet. Det är allvarligt, anser både vi och Skolinspektionen.

 

LÄS MER: Till alla hbtq-personer – jag vill be om förlåtelse

 

En del av det demokratiska uppdraget 

Att missa kopplingen mellan sexualundervisningen och skolans demokratiska uppdrag att främja ett skolklimat där alla barn och elever känner sig trygga och respekterade är att missa chansen att prata om det som främjar goda sexuella relationer och förebygger kränkningar och trakasserier.

Så vad är då en bra sexualundervisning? En bra sexualundervisning innehåller både kunskap och reflektion. Den ger kunskap om kroppen, men är också en arena för samtal om sexualitet, jämställdhet och relationer. En bra sexualundervisning utgår från elevernas frågor och behov, stärker dem och hjälper dem att göra medvetna val om sin sexualitet och sina relationer.

En  del av nyanländas språkintroduktion

Den här kunskapen måste komma alla unga i Sverige till del, så ser det inte ut i dag. Till exempel behöver sexualitet och relationer bli en del av nyanländas språkintroduktion på gymnasiet. Även unga i samhällets vård, de som bor på HVB-hem och vårdas inom LVU, måste garanteras kunskap om sexualitet och relationer. Idag har de både sämre sexuell hälsa och är mer utsatta för hälsorisker än andra unga.

RFSU välkomnar beskedet från regeringen, Centerpartiet och Liberalerna att sexualundervisning ska bli en obligatorisk del av lärarutbildningen, den frågan har vi drivit länge.

Inrätta centrum för sexualundervisning

Förutom det uppmanar vi den nya regeringen att verka för att skolornas sexualundervisning vilar på vetenskap och beprövad erfarenhet, till exempel genom att:

Ge Skolverket i uppdrag att systematiskt följa upp, utvärdera och utveckla sexualundervisningen.

Inrätta ett didaktiskt centrum för sexualundervisning. Ett sådant centrum skulle kunna ha till uppgift att bedriva, initiera och sprida forskning inom sexualitetsområdet. Det skulle också kunna fungera som ett stöd till landets lärarutbildningar.

 

Av Hans Linde

Förbundsordförande RFSU