Civilminister Ardelan Shekarabi skriver om regeringens nya satsning på samhällsservice och arbetstillfällen. Foto: FREDRIK SANDBERG/TTCivilminister Ardelan Shekarabi skriver om regeringens nya satsning på samhällsservice och arbetstillfällen. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT
Civilminister Ardelan Shekarabi skriver om regeringens nya satsning på samhällsservice och arbetstillfällen. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT
Vi bygger nu ut de servicekontor som Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket i dag driver ihop, skriver Ardalan Shekarabi. Foto: JESSICA GOW/TTVi bygger nu ut de servicekontor som Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket i dag driver ihop, skriver Ardalan Shekarabi. Foto: JESSICA GOW/TT
Vi bygger nu ut de servicekontor som Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket i dag driver ihop, skriver Ardalan Shekarabi. Foto: JESSICA GOW/TT

Nu skapar vi fler jobb ute i landet

Publicerad

Regeringen meddelar i dag att tio nya servicekontor ska öppna runt om i Sverige och att det skapas nya statliga jobb i vid två myndigheter i Västernorrland.

Satsningen äger rum i socialt utsatta områden och i landsbygdsregioner, skriver civilminister Ardelan Shekarabi.

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Var du än bor i Sverige har du rätt att få tillbaka det du förväntar dig av samhället. Det ska gå att få personlig service och hjälp med vardagliga myndighetsärenden i hela vårt land, oavsett om du bor i Kramfors eller Vivalla, Vimmerby eller Rosengård. Regeringen meddelar i dag att tio nya servicekontor ska öppna runt om i Sverige och att det skapas nya statliga jobb i Sollefteå och Sundsvall genom att verksamhet vid två myndigheter lokaliseras till Västernorrland.

Regeringens arbete med att omlokalisera myndigheter har pågått under hela mandatperioden. Hittills har elva omlokaliseringar skett, och på torsdag kommer regeringen att fatta beslut om att omlokalisera delar av Statens servicecenter till Sollefteå och att lokalisera den nya myndigheten för digitalisering av offentlig sektor till Sundsvall. Det här är ett långsiktigt arbete som kommer att fortsätta.

Den lokala servicen ska säkras

En annan del av arbetet med att förstärka statens närvaro i hela Sverige handlar om att säkra den lokala statliga servicen. I de fall det är möjligt och lämpligt ska digitala lösningar vara förstahandsvalet i myndigheternas kontakter med människor och företag, men lokal statlig service och digitala lösningar ska komplettera och understödja varandra.

Vi bygger nu ut de servicekontor som Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket i dag driver ihop så att de på sikt ska erbjuda fler myndigheters service och från och med år 2019 samlas i en gemensam organisation i Statens servicecenters regi.

 

Tidigare var det närmast en självklarhet att nya myndigheter skulle hamna i Stockholm, och från mindre orter försvann statliga jobb.

 

Men redan här och nu måste den statliga servicen stärkas där den är för låg. Därför har vi gett de tre myndigheterna i uppdrag att innan nästa sommar etablera tio nya servicekontor, i socialt utsatta områden och i landsbygdsregioner som saknar servicekontor. I dag meddelar vi var de här kontoren ska öppna.

Det här är smart politik av flera skäl. Förra året tog servicekontoren emot ungefär 4 miljoner besök. Det är också omkring en halv miljon människor som inte vill eller kan använda digitala kanaler. För dem är självklart dessa kontor viktiga. Det finns ärenden där man behöver infinna sig och det kan för var och en finnas situationer där man helt enkelt har behov av personlig hjälp. Vi vet också att den statliga närvaron är nära sammankopplad med människors tillit till det offentliga och sammanhållningen mellan människor.

Myndigheterna ökar sin närvaro

Den statliga närvaron förstärks på fler sätt med den här regeringen. Vi bygger ut universitet och högskolor med nya platser i hela landet som en del av kunskapslyftet och har meddelat att två nya polishögskolor ska lokaliseras till Malmö och Västsverige. Flera myndigheter ökar också sin närvaro runt om i landet. Som ett exempel bygger Arbetsförmedlingen ut sin kundtjänst under 2017–2018 vilket leder till över 400 nya jobb i exempelvis Arvidsjaur, Östersund, Sollefteå, Söderhamn och Karlskoga. Vi ska se till att också de här exemplen blir fler.

I decennier har intresset för frågan om statlig service och statlig närvaro varit svalt, för att inte säga obefintligt. Tidigare var det närmast en självklarhet att nya myndigheter skulle hamna i Stockholm, och från mindre orter försvann statliga jobb.

Den inställningen finns kvar på sina håll. Från företrädare för moderaterna har vi hört att partiet inte tror på omlokaliseringspolitiken. Och Jimmie Åkesson (SD) har sagt att han vill behålla koncentrationen av statliga myndigheter i Stockholmsområdet. Efter allt för lång tid av ointresse behövs en rivstart, och därför tar den här regeringen krafttag för att bryta centraliseringsvågen. Så stärker vi Sverige och den svenska modellen.

 

Av Ardalan Shekarabi

Civilminister (S)

 

Här öppnas nya servicekontor

Kramfors

 

Jokkmokk

 

Malung-Sälen

 

Sorsele

 

Vimmerby

 

Överkalix

 

Haninge

 

Vivalla i Örebro

 

Rosengård i Malmö

 

Angered i Göteborg

 

Hit omlokaliseras myndigheter

 

E-hälsomyndigheten till Kalmar

 

Fastighetsmäklarinspektionen till Karlstad

 

Statistiska centralbyråns säte och delar av verksamheten till Örebro

 

Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd till Skellefteå

 

Delar av Strålsäkerhetsmyndigheten till Katrineholm

 

Polarforskningssekretariatet till Luleå

 

Myndigheten för kulturanalys till Göteborg

 

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor till Växjö

 

Delar av Svenska ESF-rådet till Gävle

 

Delar av Universitets- och högskolerådet till Visby

 

Delar av Tillväxtverket till Östersund

 

Delar av Statens servicecenter till Sollefteå

 

Den nya digitaliseringsmyndigheten till Sundsvall

 

Den nya Jämställdhetsmyndigheten till Angered i Göteborg

 

Den nya arbetsmiljökunskapsmyndigheten till Gävle

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag