Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nu kan Bromma bli en hållbar stad i stället

Märta Stenevi (MP), språkrör.
Foto: ANDERS WIKLUND/TT
Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Lorentz Tovatt (MP), klimatpolitisk talesperson.
Foto: Gaga Photography

I dag kom regeringen med beskedet att Bromma flygplats ska avvecklas. 

Helt plötsligt frigörs en yta lika stor som Södermalm, som kan ge hem åt lika många invånare som i Norrköping eller Borås. Nu händer det, skriver Miljöpartiets Märta Stenevi, Lorentz Tovatt och Daniel Helldén.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Sveriges regering vill avveckla Bromma flygplats. Idag presenterade Per Bolund (MP) och Tomas Eneroth (S) det första steget på vägen. Regeringen ska snabbutreda hur samhällsviktig trafik ska kunna flyttas från Bromma flygplats. Därefter kan flygplatsen stängas.

Beskedet är välkommet för alla de som kämpar för klimatet, för fler hållbara bostäder och för nya gröna jobb. Bromma flygplats har allt för länge legat som en våt filt över Stockholms stadsutveckling. Nya bostäder har stoppats på grund av lågt flygande plan och marken har varit uppbunden så att staden inte kan expandera och välkomna nya invånare. Nu rycks den våta filten bort!

Vi måste tänka smart

Miljöpartiet vill att unga stockholmare och kommande generationer ska få en bättre chans till en egen bostad. Regeringens besked möjliggör detta. För att bevara grönytor måste vi tänka smart kring bostadsbyggandet. Då är det bäst att bygga på mark som inte har höga naturvärden. Därför är marken som Bromma flygplats vilar på utmärkt för att skapa en ny hållbar stadsdel.  

Svenskar flyger fem gånger mer än det globala genomsnittet, en nivå som är långt ifrån hållbar.

Sverige befinner sig mitt i en pandemi, vilket har gjort överkapaciteten i den svenska flygsektorn smärtsamt tydlig. Flygplats efter flygplats blöder pengar, så även Bromma. Samtidigt befinner vi oss i ett klimatnödläge. Det innebär att flygandet inte kan komma tillbaka på samma nivå som det var innan pandemin. Vi får inte glömma att svenskar flyger fem gånger mer än det globala genomsnittet, en nivå som är långt ifrån hållbar. 

Tjänsteflygandet minskar permanent 

Miljöpartiet har arbetat för en nedläggning i åratal, på alla politiska nivåer. Idag är tillfället bättre än någonsin. Allting tyder på att flygtrafiken i Sverige kommer att stabiliseras på en lägre nivå än innan pandemin. Många arbetsplatser har byggt upp en infrastruktur för digitala möten, vilket kommer att minska tjänsteflygandet permanent. Bromma har en gång för alla spelat ut sin roll. 

Genom att avveckla Bromma flygplats slår vi nu två flugor i en smäll – en vinst för klimatet och för de som står utanför bostadsmarknaden. Nu ger vi Stockholm möjlighet att planera för upp till 50 000 nya bostäder. Stockholm behöver mer plats för människor, inte för flygplan.


Av Märta Stenevi (MP)

Språkrör och bostadsminister

Lorentz Tovatt (MP)

Riksdagsledamot och klimatpolitisk talesperson

Daniel Helldén (MP)

Trafikborgarråd i Stockholms stad