Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ni kan inte behandla folk på det här sättet

Bilägare i hela landet förtjänar nu ett ärligt och tydligt svar från regeringspartierna – vad gäller egentligen kring S och MP:s dieselförbud? skriver debattörerna. Foto: COLOURBOX
Jessica Rosencrantz är trafikpolitisk talesperson för Moderaterna. Foto: ANDREAS ALFREDSSON/TT
Maria Malmer Stenergard är miljöpolitisk talesperson för Moderaterna. Foto: FREDRIK WENNERLUND

Efter den nya rapporten tvekar S om dieselförbudet. Men tack vare partiets oansvariga agerande är skadan redan skedd för många familjer runtom i landet – dessutom helt utan miljönytta, skriver Jessica Rosencrantz och Maria Malmer Stenergard (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | MILJÖZONER. Nyligen presenterade Miljöförvaltningen i Stockholm en rapport som visar att kvävedioxidutsläppen kommer att halveras till år 2022. Det är en kraftig nedgång av just den typen av utsläpp som varit den främsta orsaken till den intensiva debatten om ett förbud mot dieselbilar. Rapporten fick Socialdemokraterna i Stockholms stad att säga att "det här vänder upp och ner på hela frågan". Samtidigt meddelade Miljöpartiet i Stockholm att de fortsatt vill införa miljözonerna, oavsett vad. Det är tydligt att regeringen gått alldeles för aggressivt fram med sitt förslag om dieselförbud och förlorarna är familjer och hushåll som drabbas av regeringens ryckighet. På sikt riskeras även förtroendet för miljöpolitiken, när den präglas av ständigt nya besked.

 

LÄS MER: Miljöpartiet: Då stoppar vi försäljningen av bensin och diesel

 

Bilen är hushållets näst största investering

Infrastrukturministern förklarade tidigare under våren att det var just på grund av att hans vänner i Stockholms stad tryckt på som S och MP vill göra det möjligt för kommuner i hela landet att förbjuda dieselbilar i städerna redan från år 2020. Det är alltså bilar som fram tills nyligen klassificerats som miljöbilar och som politiken uppmuntrat människor att köpa. Bilen är många hushålls näst största investering och den genomsnittliga livstiden för en bil är 17 år. Ska vi ha människor med oss i miljöpolitiken måste de känna att politiken bidrar med långsiktiga spelregler som står sig över tid.

 

LÄS MER: Alliansregeringen har lurat dieselbilisterna

 

Miljöåtgärder måste bygga på att det finns tydligt uppmätta problem med miljö- och luftkvaliteten och åtgärdernas effekter måste stå i proportion till vilka övriga konsekvenser de får. Om uppgifterna i rapporten visar sig stämma och de rödgröna ändå väljer att införa nya miljözoner i Stockholm är det ett typexempel på hur Miljöpartiets ideologiska skygglappar leder till förbjudna bilar i stället för minskade utsläpp. 

Låt fakta och vetenskaplighet styra miljöpolitiken

Att låta annat än fakta och vetenskaplighet styra riskerar i förlängningen att minska förtroendet för all miljöpolitik, något miljön knappast är betjänt av. Bilägare i hela landet förtjänar nu ett ärligt och tydligt svar från regeringspartierna – vad gäller egentligen kring S och MP:s dieselförbud?

Det är uppenbart att S helt enkelt inte bryr sig om hur politiska beslut påverkar människors privatekonomi och livssituation.

Tack vare Socialdemokraternas ansvarslösa agerande har många familjer runtom i hela landet redan drabbats - oavsett vad som nu sker. Socialdemokraternas agerande har allvarligt skadat flera familjers ekonomi, dessutom helt utan miljönytta. Andrahandsvärdet på familjers bilar har redan sjunkit. Att ledande socialdemokrater i Stockholms stad nu meddelar att de inte längre tror att de nya miljözonerna behövs är inget annat än ett hån mot alla dessa familjer.

 

LÄS MER: Straffa dieselfuskarna – inte vanliga människor 

 

Vi vill se differentierade p-avgifter

Moderaterna anser att mer behöver göras för att förbättra luft- och miljökvaliteten i Sverige. Vi vill därför bland annat ge kommuner möjlighet att differentiera parkeringsavgifter utifrån fordonets miljöklassning och skapa parkeringsytor för bilpooler. Vi föreslår också utbyggd infrastruktur för exempelvis elbilar i form av laddstolpar, införande av bonus-malus och krav på ökad inblandning av biodrivmedel vid pumpen.

Det är tyvärr uppenbart att Socialdemokraterna helt enkelt inte bryr sig om hur politiska beslut faktiskt påverkar människors privatekonomi och livssituation. Sverige och miljön behöver en ny regering som klarar av att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Vi kommer därför göra allt som står i vår makt för att Sverige ska få en ny regering efter valet i höst.

 

Av Jessica Rosencrantz 

Trafikpolitisk talesperson (M)

Maria Malmer Stenergard 

Miljöpolitisk talesperson (M)

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!