Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nationella flygskatten är helt fel väg att gå

Anders Åkesson.
Rickard Nordin.
Per Bolund. Foto: (C) PELLE T NILSSON

Bland annat har SAS varnat för att långflygningar riskerar flyttas till Köpenhamn om skatten införs, skriver Rickard Nordin och Anders Åkesson (C).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Finansmarknadsminister Per Bolund har i dag meddelat på en pressträff att regeringen kommer föreslå en flygskatt i höstbudgeten. 

Det innebär att de går emot en majoritet i trafikutskottet, som redan tagit beslut om ett tillkännagivande om att regeringen ska skrota planerna på en nationell flygskatt och i stället fokusera på internationella styrmedel. Anledningen är enkel: En nationell flygskatt funkar inte. 

För det första innebär en nationell flygskatt inte lägre CO2-utsläpp. "Det får inga konsekvenser för utsläppen på resor inom EU. Det leder bara till en omfördelning av utsläppen inom EU:s handelssystem", har Konjunkturinstitutets forskningschef inom miljöekonomi slagit fast i Dagens Industri. 

Flera av dem riskerar att behöva stänga.

Vad en nationell flygskatt däremot leder till är stora skador på jobben och ekonomin. Flygbranschen räknar med cirka 10 000 färre jobb och 5,4 miljarder i lägre tillväxt. Många av jobben som försvinner finns långt ifrån storstäderna, på de regionala flygplatser som redan kämpar för sin överlevnad. Flera av dem riskerar att behöva stänga. Andra jobb som kan förloras finns i besöksnäringen, som tappar kunder när det blir dyrare att flyga inom Sverige.

 

Regeringens förslag om en nationell flygskatt har fått massiv kritik av en lång rad remissinstanser. Bland annat har SAS varnat för att långflygningar riskerar flyttas till Köpenhamn om skatten införs. SAS pekar också på att flera linjer bli olönsamma och får lägga ned, framför allt dem som går mellan mindre städer.

Centerpartiet ser hellre att man fokuserar på en internationell flygskatt, så att reglerna blir likadana för alla länder. Då får skatten effekt på riktigt och blir inte bara en bricka i ett spel, där mindre flygutsläpp i Sverige äts upp av ökade utsläpp från tyska kolkraftverk. 

Då slipper Sverige förlora konkurrenskraft för att man valt att gå fram på egen hand med en nationell flygskatt. Den som tvekar på att så blir fallet kan ringa Danmark eller Irland. I bägge länderna infördes en nationell flygskatt – men skatten drogs snart tillbaka eftersom ekonomin tog för mycket skada. 

 

Men det viktigaste handlar inte om skatter. För att flyget ska bli miljövänligt behövs stora satsningar på förnybart flygbränsle. Det är redan verklighet. Nyligen startade världens första kommersiella flyglinje som går på förnybara bränslen från skogsrester. 

Det viktigaste handlar inte om skatter.

Som ett av EU:s skogrikaste länder borde det vara en självklarhet för Sverige att gå före i den utvecklingen. Då måste produktionen av biodrivmedel öka. Där borde regeringen lägga sitt fokus. Det ger fler svenska gröna jobb och kan hjälpa världen att ställa om. 

I stället väljer nu regeringen att gå fram med den starkt kritiserade nationella flygskatten. Det är helt fel väg att gå – både för jobben och klimatet.

 

Rickard Nordin (C), klimatpolitisk talesperson

Anders Åkesson (C), trafikpolitisk talesperson

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!