Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Moderaterna: Fem fel med Miljöpartiets klimatpolitik

Lorentz Tovatt, Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson.Foto: OLLE SPORRONG
Jessica Rosencrantz (M), miljö- och klimatpolitisk talesperson.Foto: Fredrik Wennerlund / Fredrik Wennerlund/Moderaterna
Lars Hjälmered (M), näringspolitisk talesperson.Foto: Fredrik Wennerlund / Moderaterna
Maria Stockhaus (M), trafikpolitisk talesperson.Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT / TT NYHETSBYRÅN / COPYRIGHT SCANPIX SWEDEN

Lorentz Tovatt och Miljöpartiet står för dyr symbolpolitik som splittrar landet utan att minska utsläppen.

Låt oss inte riskera våra barns framtid med den här typen av politik, skriver Jessica Rosencrantz (M), Lars Hjälmered (M) och Maria Stockhaus (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Nyligen intervjuades Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson Lorentz Tovatt i Expressen.

Budskapet var att Moderaternas klimatpolitik är farlig, gör det billigare att släppa ut och ökar flygandet. Moderaterna riskerar våra barns framtid, hette det enligt Tovatt.

Det är bara trams. Moderaterna tar klimatfrågan på största allvar och det är därför vi också går fram med en effektiv politik som stärker jobb och ekonomi såväl som minskar utsläppen. 

Vi förstår nämligen att det är bara tillsammans som vi kan lösa den här utmaningen.

Lösningen på de här frågorna är inte enkel. Moderaterna står bakom det klimatpolitiska ramverket och Sveriges klimatmål.

Dyr symbolpolitik

Vi kan nå dit genom en politik för sänkta utsläpp och kraftfulla åtgärder som förbättrar svensk konkurrenskraft. Inte genom symbolpolitik och floskler.

Lorentz Tovatt och Miljöpartiet står i stället för en politik bestående av dyra symbolpolitiska handlingar som splittrar landet. 

Skatten på plastpåsen ska vara hög, trots att den saknar klimatnytta. Bilen och flyget ska dö ut, trots att människor och gods behöver transportera sig. Kärnkraften ska stängas ned, trots att den behövs för klimatet.

Det är den typen av politik som gör att vi inte kan se våra barn i ögonen och säga att vi gjorde allt vi kunde för klimatet.

Skattebetalarna får stå för notan för subventionerad klimatångestterapi och elcyklar

Resultatet av den nuvarande klimatpolitiken kan inte beskrivas som annat än ett fiasko. Sedan den rödgröna regeringen tillträdde har Sveriges utsläpp minskat med mindre än en procent per år, trots den största klimatbudgeten någonsin.

Naturvårdsverket konstaterar att utsläppen minskar för långsamt för att nå klimatmålen. Även klimatpolitiska rådet – expertmyndigheten med uppdrag att utvärdera klimatpolitiken – har riktat svidande kritik mot regeringen.

Låt oss ta fem konkreta exempel på hur Miljöpartiets politik varken leder till minskade utsläpp, ökad sammanhållning eller ett bättre företagsklimat:

1. Energipolitiken

Miljöpartiet monterar ned den svenska kärnkraften. Att kärnkraften är avgörande för att elektrifiera transporter och industrier och minska utsläppen struntar man i. Samtidigt avlöser elkriserna varandra och vi tvingas elda med olja och importera smutsig el för att klara elförsörjningen.

2. Höghastighetstågen

Trots massiv kritik från ledande forskare och experter, enorma klimatutsläpp under byggtiden och en prislapp på flera hundra miljarder så vill Miljöpartiet tvinga igenom byggandet. Till ingen som helst klimatnytta.

3. Arlanda

Sverige är beroende av en fungerande internationell flygplats för att behålla en stark ställning globalt. Korståget mot flyget och attackerna mot flygplatsen har i stället lett till att investerare drar sig undan och Stockholm riskerar att tappa de viktiga huvudkontoren till exempelvis Köpenhamn. 

Moderaterna vill ställa om flyget – bland annat med krav på inblandning av grönt flygbränsle och forskning kring flygets omställning – inte stänga ner det.

4. Skatterna och subventionerna

Elektronikskatt, plastpåseskatt, drivmedelsskatt, flygskatt. Listan på ineffektiva skatter som inte minskar utsläppen kan göras lång. Samtidigt får skattebetalarna stå för notan för subventionerad klimatångestterapi och elcyklar.

5. Företagsklimatet

Regeringen har kapat domstolsprocessen gällande Preems utbyggnad i Lysekil, en utbyggnad som är viktig för den gröna omställningen och svensk tillväxt. Andra tillväxtprojekt som regeringen förhalar är de nya gruvorna i Kallak och Laver. Det ena projektet har väntat i 14 år på besked.

Våra barns framtid

Lorentz Tovatt och Miljöpartiets politik är ett dråpslag för Sverige. Den minskar sammanhållningen och ökar klyftan mellan stad och land. Och den bidrar inte till klimatomställningen genom utsläppsminskningar. 

Låt oss inte riskera våra barns framtid med den här typen av politik.

 

Av Jessica Rosencrantz (M)

Miljö- och klimatpolitisk talesperson

Lars Hjälmered (M) 

Näringspolitisk talesperson

Maria Stockhaus (M) 

Trafikpolitisk talesperson