Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mobilfria klassrum gör gott för barn

Mobillösa lektioner gör eleverna mindre stressade och att de kan fokusera på de uppgifter de förväntas utföra. Därför tar jag ifrån eleverna deras telefoner på mina lektioner, skriver läraren HåGe Persson. Foto: Privat.
Jag har, utifrån min yrkesroll som lärare, valt att samla in mina elevers telefoner innan lektionerna och ge tillbaka dem vid lektionens slut, skriver läraren HåGe Persson. Foto: Shutterstock.

Mobillösa lektioner gör eleverna mindre stressade och att de kan fokusera på de uppgifter de förväntas utföra. Därför tar jag ifrån eleverna deras telefoner på mina lektioner, skriver läraren HåGe Persson.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Dagens ungdomar ser det som en rättighet att ha en smartphone i handen 24 timmar om dygnet, gärna längre om det hade varit möjligt, 365 dagar om året. Var de än befinner sig - vid frukostbordet, i klassrummet, i sängen, på bio.

I en mängd olika fora, såväl professionella som sociala, pågår debatten om mobilens roll i klassrummen. Självklart är mobilen ingen rättighet, men det är viktigt att syna frågan noga, så att lösningarna man väljer är för barnens långsiktiga bästa.

Det är vårt ansvar som vuxna, och inte minst som lärare, vi som är ytterst ansvariga för undervisningen i klassrummet.

Trots att jag tjänstgjort som lärare i över tjugo år, vill jag inte kalla mig expert på pedagogik. Det finns alltid mer att lära. Jag är heller ingen expert på smartphones och all dess finesser.

Jag tycker dock att jag besitter gedigen erfarenhet och en dos hederligt sunt förnuft, och därför har jag, utifrån min yrkesroll som lärare, valt att samla in mina elevers telefoner innan lektionerna och ge tillbaka dem vid lektionens slut.

En del påstår att man är teknikfientlig när man är "mot mobiler", och att teknik är lösningen på sjunkande resultat i den svenska skolan.

Jag bestrider inte teknikens betydelse då jag vet att datorer i olika former är utmärkta hjälpmedel, även om det är svårt att i alla lägen vara informerad om vilka undervisningsappar som gäller just för dagen.

 

Jag har en helt annan utgångspunkt när jag påstår att mobilfria klassrum skulle göra gott för barn, ungdomar och för all del för deras föräldrar. Att ständigt vara uppkopplad och anträffbar skapar stress.

Under senare år har detta eskalerat. Som lärare kan jag intyga att detta märkts mycket tydligt.

Tidigt blev jag klar över att mobillösa lektioner gör eleverna mindre stressade och att de kan fokusera på genomgångar och de uppgifter de förväntas utföra. De har insett att det inte kommer durra till i fickan eller blinka på skärmen så fort en förälder eller kompis skickar ett sms eller meddelande på något socialt åldersanpassat nätverk.

Det finns examensarbeten gjorda av studenter på lärarprogram som vittnar om dessa mekanismer och att användandet av mobiler under lektioner har privat karaktär och påverkar undervisningen negativt.

Det finns forskning från Storbritannien på området mobilfri skola, som visar att resultaten generellt höjs och att de elever som är mest betjänta av att släppa sina smartphones en stund är de som annars får jobba hårdast för att nå godkända betyg.

 

Min huvuduppgift som lärare är att möjliggöra för samtliga ungdomarna att nå de uppsatta målen. Min och många andra lärares enkla åtgärd är kostnadsneutral och rättvis mellan elever. Det finns även skolor i vårt avlånga land, kommunala som fristående, som beslutat att göra elevernas hela skoldag mobilfri och vi får hoppas att det kommer forskning på området inom snar framtid till ledning för andra.

Skollagen tillåter inte politiker att fatta beslut i frågan om ”mobilfri skola”, vilket jag som sitter på dubbla stolar, som lärare och politiker, tycker är rätt.

Men, skollagen förbjuder inte heller politiker att stötta de skolor, rektorer och pedagoger som väljer att bedriva sin undervisning utan att eleverna distraheras av sina telefoner.

Pedagogerna behöver känna sig trygga i att de har skolledning och politiker bakom sig, när protesterna från eleverna och eventuella föräldrar kommer, för dessa protester kommer.

Skoltiden är så viktig, att vi måste kunna tillsammans se vad som långsiktigt ger barnen de allra bästa förutsättningarna att lyckas. Annars har vi misslyckats.

 

HåGe Persson

Lärare

Oppositionsråd (M) i Ludvika

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!