Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Miljöpartiets flygskam räddar aldrig klimatet

SAS är ett av flygbolagen som ligger i framkant i den gröna omställningen. Det behövs en lönsamhet för företag som väljer att gå före och visa vägen. Därför slår flygskatten fel, skriver Sara Skyttedal. Foto: JOHAN NILSSON/TT
Sara Skyttedal är KD:s toppkandidat i valet till EU-parlamentet. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Det är inte mycket Sverige kan göra för att påverka flygandet. Det beror framför allt på en växande medelklass i Asien.

Däremot kan vi ta ledningen i EU när det gäller att göra flyget grönt. Miljöpartiets självgoda moraliserande över semestrande barnfamiljer kommer inte att lösa frågan, skriver Sara Skyttedal (KD).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | EU-VALET. Miljö- och klimatfrågorna är heta inför EU-valet. Det är bra. EU är Sveriges bästa verktyg för att få världen att ställa om till en grönare ekonomi. Kristdemokraterna har därför tidigare lagt förslag för att öka den gröna elproduktionen genom att underlätta för framtagandet av kärnkraftsreaktorer på EU-nivå. Nästa steg handlar om det gröna flyget. 

Idag bedöms flygets andel av klimatpåverkan vara fyra till fem procent. Denna redan höga siffra kommer att öka, eftersom flygandet gör det. 

Antalet flygresor fördubblas

Själva flygandet kan Sverige inte göra mycket för att påverka. Det beror framför allt på en växande medelklass i Asien. Den internationella flygorganisationen IATA väntar sig att det totala antalet flygresor i världen ökar från 3,8 miljarder till 7,2 miljarder från år 2016 till 2036. Enbart Kina väntas öka antalet passagerare från 900 miljoner till 1,5 miljarder.

Alice Bah Kuhnke är Miljöpartiets förstanamn i EU-valet. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT

Däremot kan Sverige ta på sig ledartröjan i EU när det gäller att göra flyget grönt. Svenska flygbolag, som SAS och BRA, ligger i framkant och satsar på nya bränslesnåla flygplan, biobränsle och klimatkompensation. Den svenska flygbranschen har också tagit fram en egen färdplan för att göra allt inrikesflyg fossilfritt till 2030, samt hur allt flyg som startar från Sverige kan vara fossilfritt till 2045. 

Flygskatten försvårar omställningen

Men att vara först med ny teknik är sällan gratis. Det behövs en lönsamhet för det företag som väljer att gå före och visa vägen. Vänsterregeringens flygskatt slår mot den lönsamheten. Flygskatten kan komma att slå undan benen på det svenska flygets möjligheter att leda den gröna omställningen. Flygskatten för oss inte heller närmare hållbarhet eftersom den är en skatt på flygbiljetter, inte på klimatpåverkan. Det enda den gör är att norpa kapital från den svenska flygbranschen och flygresenärerna.

Det här duger inte. Miljöpartiets moraliserande över semestrande barnfamiljer kommer inte att lösa klimatfrågan, eller göra flyget grönt. Vi behöver tvärtom göra allt vi kan för att främja utvecklingen av eldrivna flygplan. Redan i dag finns planer på ett svenskbyggt elflyg som förhoppningsvis kan användas för kortare sträckor redan 2025. För att skynda på utvecklingen än mer vill vi att EU tar fram en gemensam strategi för elflyg, inspirerad av den norska målsättningen om ett helt elektrifierat inrikesflyg till 2040. Kristdemokraterna vill dessutom förlänga och öka budgeten för EU-projektet MAHEPA som utvecklar prototypflyplan med elmotorer, med första tesflygningar redan 2020.

Självgod flygskam

Även om det kommer dröja innan elflyg kan konkurrera på långa flygsträckor, skulle elektriska flygplan kunna revolutionera lokala och regionala flygningar med dramatisk effekt för både miljön och buller.

Antingen bejakar vi den stora gröna omställningen av flyget eller så kan vi stryka den och nöja oss med symbolåtgärder och miljardbidrag till elcyklar. Det säger sig självt vad som gynnar klimatet bäst.  Men då krävs att vi förstår och försvarar den nya tekniken, inte fastnar i självgod flygskam.

 

Av Sara Skyttedal

KD:s toppkandidat till Europaparlamentet