Vi som fötts i fred och frihet har en medmänsklig skyldighet att ge människor som flyr undan förföljelse en fristad. Sverige för också en solidarisk flyktingpolitik som ger många asylsökanden rätten att stanna. Men även den svenska migrationspolitiken behöver liberaliseras. Det faktum att 19 svenska utvisningsbeslut fällts av FN:s tortyrkommitté visar att lagstiftningen behöver ses över. Folkpartiet vill därför se förändringar i utlänningslagstiftningen som garanterar att Sverige i praktiken följer UNHCR:s rekommendationer.
En av de kanske största politiska skandalerna i modern tid var utvisningen av Agiza och Alzery, männen som Sverige år 2001 skickade till Egypten. Sverige bortsåg från den överhängande risken för tortyr vilket medförde internationell uppmärksamhet och berättigad kritik. Mindre uppmärksamhet har de övriga 18 tillfällen då Sverige också fällts av FN:s tortyr kommitté gett upphov till. Under 2010 och 2011 skedde detta vid åtta tillfällen.
I de ärenden där Sveriges fällts är kritiken likartad; den asylsökandes berättelse har inte bedömts trovärdig. FN:s flyktingorgan UNHCR genomförde nyligen en granskning av migrationsverkets arbete i förhållande till FN:s flyktingkonvention. Slutrapporten levererades förra året och där upprepades kritiken från tortyrkommittén. Av de asylsökande som UNHCR intervjuat hade nästan hälften blivit utsatta för tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling före flykten. Vad som skedde före flykten är visserligen inte avgörande för att få skydd, asylprövningen är framåtsyftande. FN:s tortyrkommitté understryker dock att när en asylsökandes lämnar trovärdiga uppgifter om att hon redan drabbats av tortyr flyttas bevisbördan från personen som blivit torterad till staten. Det ligger alltså på vårt ansvar att den asylsökande inte riskerar att utsättas igen om hon eller han måste återvända.

Enbart i ett av de beslut som UNHCR granskat hade en tortyrutredning införskaffats. Detta trots att migrationsverket har ett särskilt utredningsansvar när det handlar om tortyroffer. UNHCR konstaterar också att migrationsverket har en internationellt sett snäv trovärdighetsbedömning.
I det senaste ärendet som Sverige fälldes för av tortyrkommittén, gällande en familj från Azerbajdzjan, kunde den asylsökande uppvisa läkarintyg som bland annat uppgav att det "kan anses säkerställt att patienten varit utsatt för förhör under tortyr på det sätt som han har beskrivit". Ändå valde svenska myndigheter att anse att mannen, hans fru och deras tolvåriga dotter inte var trovärdiga, bland annat på grund av att de lämnat oklara uppgifter om vissa datum och tider.

Migrationsverkets rättsenhet gör redan i dag en utvärdering när Sverige fälls av FN:s tortyrkommitté. I ett nytt rättsligt ställningstagande har verket nu också klargjort vilket ansvar migrationsverket har för att låta utreda skador hos asylsökande som kan vara orsakade av tortyr eller liknande. Klargörandet är att välkomna, men från Folkpartiets sida anser vi att även lagstiftningen behöver ses över. Sedan den 1 januari 2010 är beviskravet för tortyr lägre satt i lagstiftningen. Likväl har vi ännu inte sett att lagstiftningen inneburit att asylsökande bedömts trovärdiga i mer rimlig utsträckning. Det borde vara självklart att Sveriges bedömning om vem som är berättigad till skydd från tortyr inte ska skilja sig från FN:s och vi vill därför se över utlänningslagstiftningen för att garantera att UNHCR:s rekommendationer verkligen följs. En noggrann prövning av asylskäl får inte innebära att en orimlig bevisbörda läggs på den enskilde asylsökande.
Rätten att få skydd från tortyr är ovillkorlig. Sverige har misslyckats att upprätthålla detta skydd och bör i fortsättningen både se över de system som kringgärdar asylprövningen och se till att extra försiktighet används, så att dessa mycket utsatta personer värnas. Svensk flyktingpolitik ska kunna garantera att det absoluta förbudet mot utvisning till tortyr respekteras.
Erik Ullenhag, 2:e vice ordförande (FP)
Frida Johansson Metso, partistyrelseledamot (FP)
Ulf Nilsson, migrationspolitisk talesman (FP)