Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Magdalena tar och tar – från den som lite har

Bilisterna drar in 60 miljarder till statskassan. De senaste årens smyghöjningar av drivmedelsskatten slår hårt mot vanligt folk som inte har något alternativ till bilen. Foto: Colourbox
I valrörelsen 2014 lovade Magdalena Andersson att bensinskatten inte skulle höjas. Sedan dess har hon höjt skatten varje år, skriver Christian Ekström. Foto: PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES
Christian Ekström är vd för Skattebetalarna. Foto: SKATTEBETALARNAS FÖRENING

Den ständigt ökande beskattningen av landets bilister sker på minst sagt tveksamma grunder.

Orättvisor och brutna löften spelar ingen roll när klirret i skattkistan är viktigast, skriver Skattebetalarnas vd Christian Ekström.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | BENSINSKATTEN. Den 18 maj nådde bensinpriset nya rekordnivåer. Den magiska gränsen 16 kronor passerades och en liter bensin kostade 16,16 kronor efter att ledande bensinbolag höjt priset med 20 öre. Prishöjningen motiverades med ett stigande råoljepris och den svaga kronkursen. Men det som driver bensinpriset är varken priset på olja eller den svaga kronan, utan de årliga skattehöjningarna på bensin. I år har bensinskatten höjts med 30 öre inklusive moms och sedan regeringen tillträdde 2014 har skatten höjts med 1,42 kronor per liter. Utan skatt kostar en liter bensin bara 6,50 kronor.

Tyvärr kan vi räkna med ännu högre bensinkostnader i framtiden. Regeringen verkar nämligen tycka att bilisterna kan beskattas hur många gånger som helst. 

I valrörelsen 2014 lovade Magdalena Andersson att bensinskatten inte skulle höjas. Sedan dess har hon höjt skatten varje år sedan regeringen tillträdde – totalt med cirka 27 procent – och infört en årlig indexuppräkning som innebär att bensinskatten höjs varje år utan att riksdagen måste fatta beslut om det. Det är ett svek mot väljarna, inte minst mot dem som bor på landsbygden och inte har något alternativ till bilen.

 

LÄS MER: Raseri mot regeringen efter smygskattehöjningen på drivmedel 

 

Skattehöjningarna har dolts av sjunkande oljepris

Genom en automatisk uppräkning som inte ens behöver godkännas av våra folkvalda har regeringen alltså lyckats med konststycket att få till en årlig skattehöjning på bensin. Skattehöjningarna har hittills dolts av ett sjunkande råoljepris, men när oljepriset nu stiger kommer skattehöjningarna bli kännbara för allt fler.

Men det är faktiskt inte bara den höjda bensinskatten som kommer göra det dyrare för alla de som är beroende av bilen. För med det nya så kallade bonus-malussystemet som träder i kraft 1 juli tvingas den som köper en bil som inte är bensinsnål att betala en högre fordonsskatt. Detta motiveras med att den som smutsar ner ska betala. En förhöjd malus de tre första åren riskerar dock att bromsa förnyelsen av den svenska bilparken och därmed sänkningen av koldioxidutsläppen då attraktiviteten på en fyra år gammal bil ökar.

Effekten på miljön och klimatet är marginell. De som inte har något alternativ till bilen kommer nämligen inte att sluta köra. De kommer bara få djupare hål i plånboken.

Höjningen av bensinskatten är helt orimlig

Den ständigt ökande beskattningen av landets bilister sker på minst sagt tveksamma grunder. Bilister betalar i dag in cirka 60 miljarder kronor i särskilda skatter, framför allt drivmedelsskatter och fordonsskatt. Personbilismen är det enda transportslag som betalar sina egna samhällskostnader i form av exempelvis vägslitage, olyckor och miljöpåverkan – och det med råge. Mot den bakgrunden är den återkommande höjningen av bensinskatten helt orimlig.

Givetvis är de stora förlorarna på en allt högre bensinskatt de med lägst inkomst och som är beroende av bilen för att få vardagen att fungera, exempelvis barnfamiljen på landsbygden som varken kan åka tunnelbana eller buss för att ta sig till dagis, skola och jobb. Därför har den allt högre bensinskatten också marginell effekt på miljön och klimatet. 

De som inte har något alternativ till bilen kommer nämligen inte att sluta köra. De kommer bara få djupare hål i plånboken. Men klirret i skattkistan verkar vara viktigare än orättvisor och löftesbrott.

 

Av Christian Ekström

Vd Skattebetalarna

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!