Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lidls uppmaning till svenska bönder i krisen: ”Hör av er direkt”

Johan Augustsson, Chef för Lidl Sverige.Foto: Linus Pettersson
Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.Foto: Linus Pettersson
Robert Stekovic, kommersiell direktör Lidl Sverige.Foto: Nick Englund Mortensen

Svenska småproducenter av livsmedel vädjar om att släppas in i sortimentet hos matjättarna under coronakrisen. 

Nu svarar Lidl: ”Vi befinner oss i en extrem situation och det gäller att både tänka nytt och agera direkt. Vi vill vara med och värna de svenska matproducenterna. Hör av er!”

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

REPLIK. I dagens Expressen efterlyser ett stort antal svenska livsmedelsproducenter att dagligvaruhandeln ska ta in fler produkter från Sverige, för att säkra framtiden för landets producenter. Vi på Lidl går nu ut och uppmanar er att kontakta oss, för att få till nya samarbeten och leverantörsled. Vi vill nu självklart bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen och trygga tillgången på mat till Sveriges befolkning. Vi uppmanar också övriga dagligvaruhandeln att göra samma sak. Nu måste vi jobba tillsammans för att säkra framtiden för Sveriges livsmedelsproducenter.

Coronakrisen slår oerhört hårt mot Sveriges småföretagare, inte minst mindre livsmedelsproducenter och bönder som ofta säljer sina produkter via caféer, restauranger och hotell.

Vi vill sälja fler svenska produkter

Därför vill vi snabbt få till nya samarbeten och ta ut fler svenska produkter i butikerna. Vi befinner oss i en extrem situation och det gäller att både tänka nytt och agera direkt. Vi vill vara med och värna de svenska matproducenterna.

Vi har sedan lång tid tillbaka haft ett stort fokus på att utveckla det svenska sortimentet men coronakrisen har inneburit att vi måste agera i snabbare takt än innan. Därför uppmanar vi dessa svenska producenter och leverantörer att ta direkt kontakt med oss så vi kan inleda en dialog om eventuellt samarbete.

Av Johan Augustsson, Chef för Lidl Sverige

johan.augustsson@lidl.se

Robert Stekovic, kommersiell direktör Lidl Sverige

robert.stekovic@lidl.se

Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige

malin.lauren@lidl.se