Sverigedemokraterna blir de stora vinnarna om inget görs för att reglera Facebook och Googles algoritmer, skriver dagens debattörer. Foto: VILHELM STOKSTAD/TTSverigedemokraterna blir de stora vinnarna om inget görs för att reglera Facebook och Googles algoritmer, skriver dagens debattörer. Foto: VILHELM STOKSTAD/TT
Sverigedemokraterna blir de stora vinnarna om inget görs för att reglera Facebook och Googles algoritmer, skriver dagens debattörer. Foto: VILHELM STOKSTAD/TT
Anna Westberg, kampanjchef på SkiftetAnna Westberg, kampanjchef på Skiftet
Anna Westberg, kampanjchef på Skiftet
Robert Englund, rapportförfattare, "Digital propaganda bland botar och troll"Robert Englund, rapportförfattare, "Digital propaganda bland botar och troll"
Robert Englund, rapportförfattare, "Digital propaganda bland botar och troll"

Låt inte Facebook vinna valet åt Jimmie Åkesson

Publicerad

Det är hög tid att vi kräver att plattformsjättarna fredar det politiska samtalet från deras vinstintressen, skriver Anna Westberg och Robert Englund från vänsternätverket Skiftet. 

 

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | FACEBOOK Vi lever i propagandans guldålder. Det har aldrig varit billigare att manipulera våra politiska samtal än i dag. Och det är oärliga politiker, främmande makter och plattformsjättarna som tjänar på det. 

Som konsumenter av sociala medier är det hög tid för oss att kräva att plattformsjättarna fredar det politiska samtalet från deras vinstintressen. 

Det har nog inte undgått någon hur det amerikanska presidentvalet 2016 fullkomligt eroderades av den polarisering och förvrängning av det politiska samtalet som falska nyheter och påverkanskampanjer skapade. 

Detta var möjligt på grund av att privata företag handlade med våra personuppgifter och vår data. 

Trump vann med data från Facebook

I dagarna framkom det att företaget Cambridge analytica har samlat in data från runt 50 miljoner Facebookanvändare, ofta utan deras vetskap. Datan från Cambridge analytica har bland annat använts i just Donald Trumps valkampanj.

Vi får inte vara naiva och tro att detta inte kommer hända i Sverige. Högerextrema medier har gjort stora landvinningar på internet sedan förra valet. Sverigedemokraterna har överlägset störst uppmärksamhet av de svenska partierna på sociala medier. Samtidigt har vi sett hur ryska trollfabriker gjort sin närvaro känd i såväl svenska twitterflöden som i flera europeiska val. 

 

LÄS MER: Borde vi alla lämna Facebook?

 

Google styr vem som läser vad

Plattformsjättar som Google beskriver gärna sig själva som infrastruktur på internet, utan makt över innehållet som sprids. Men som Expressen och Dagens Nyheter har visat under den senaste veckan är detta en falsk självbild. Deras algoritmer styr i allra högsta grad vem som får läsa vad. 

Den datadrivna ekonomin lever på våra reaktioner. Innehållet som skapar starkast känslor och polariserar mest kommer alltid gå före sansad och kvalitativ journalistik i plattformsjättarnas algoritmer. 

Forskningen är enig här. Algoritmerna påverkar det politiska samtalet till det sämre medan skrupellösa politiker och företag som Cambridge Analytica tjänar stort i både pengar och inflytande. Detta är inget litet problem när 60 procent av Facebooks användare säger att de får sina nyheter från sidan. 

 

LÄS MER: Zuckerberg ber om ursäkt för skandalen

 

I policyrapporten "Digital propaganda bland botar och troll" identifierar vi på Skiftet fem problemområden som måste åtgärdas för att vi ska återupprätta förutsättningarna för demokratiska samtal på internet. Det kommer kräva att plattformsjättarna är transparenta med vilka som står bakom annonserna, att de förbjuder annonsörer som uppenbart sprider propaganda och desinformation samt att de tvingas ta bort användare och konton som styrs av trollfabriker och botar i realtid. 

Sverigedemokraterna blir de stora vinnarna

Sverigedemokraterna blir de stora vinnarna om inget görs för att reglera plattformarnas algoritmer. Partiet har redan gett smakprov på vilken ton de kommer ha i valet i en film som visades under deras landsdagar. Till bilder på brinnande bilar och gråtande kvinnor säger Jimmie Åkesson att socialdemokraterna och moderaterna är ansvariga för att det ”råder inbördeskrig” i Sverige och att ”folk har mördats och folk kommer fortsätta mördas till följd av er politik och ni kommer fortsätta mörka och ljuga”. 

Både retoriken och estetiken från filmen är väl bekant från de högerextrema medier som växer sig starkare i Sverige och deras storebröder i USA. Verklighetsförankringen må vara svag, men innehållet skapar goda intäkter för plattformarna, så räkna med att se mer av detta än andra partiers mer sansade budskap. Mycket tyder på att den amerikanska trenden, där extrema högermedier, ohederliga politiker och plattformsjättarna dansar armkrok, kommer fortsätta i Sverige.

 

LÄS MER: Här är inställningarna på Facebook du borde ta bort direkt 

 

Om inte propagandamakare regleras bort från våra flöden blir detta ett valår där högerextrema medier kommer få historiskt stort inflytande över det redan skadeskjutna politiska samtalet. Att Facebook och Google ”ser över” sina algoritmer är inte bra nog. 

Vi som konsumenter tar inte del av sociala medier gratis, vi betalar dyrt med vår data och våra personuppgifter så plattformarna kan sälja tillgången till sina kraftfulla annonsverktyg. Det är högst rimligt att kräva att Google, Facebook och de andra plattformarna visar mer respekt för den relationen.

 

Anna Westberg 

kampanjchef på demokratinätverket Skiftet 

Robert Englund 

rapportförfattare, "Digital propaganda bland botar och troll"

 

Skiftet, som tidigare hette Alliansfritt Sverige, är ett demokratinätverk på vänsterkanten som kombinerar digitala verktyg med aktiviteter bortom tangentbordet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag