Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Låt dig inte luras av miljömärkningarna

Miljömärkningar är big business, ett sätt att tjäna pengar. De företag som av olika anledningar inte söker licenserna kan ha lika bra produkter miljömässigt, skriver Rebecca Weidmo Uvell. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Rebecca Weidmo Uvell är borgerlig opinionsbildare och författare.

Rebecca Weidmo Uvell om en bransch som konsumenterna borde ställa kritiska frågor om:

Det handlar om stora pengar. Miljömärkningarna lurar konsumenterna att tro att alla produkter som inte är märkta är miljöfarliga.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | MILJÖ. Det går bra för miljömärkningarna. Allt fler konsumenter vill göra medvetna val och ett av sätten är att välja en produkt som är märkt med något. Det uppfattas som en garant för att göra ett bra miljöval. 

Problemet är att det inte stämmer. Miljömärkningar är big business, ett sätt att tjäna pengar. Bara de företag som betalar höga licensavgifter får märkningen. De företag som av olika anledningar inte söker licenserna kan ha lika bra produkter miljömässigt. 

Mångmiljonbelopp

2016 drog Naturskyddsföreningen (SNF) in 12,7 miljoner kronor på sin märkning Bra Miljöval. De hänvisar till att de granskas oberoende men granskarna är Global Ecolabelling Network som Naturskyddsföreningen är medlem i. Naturskyddsföreningen var dessutom med och betalade deras internationella årsmöte som hölls i Stockholm i oktober 2017. 

Bara att ansöka om att licensiera till exempel en (1) kemikalieprodukt kostar 14 400 kronor, pengar som går direkt lobbyisterna SNF. Utöver det finns en årsavgift. Små företag betalar bara 3 000 kronor per år men om produkten som licensen gäller omsätter 1–33 Mkr är avgiften i stället 0,3 procent av omsättningen. För varje liten ändring tar Naturskyddsföreningen minst 4 200 kronor i avgift ytterligare. 

30 000 för att ansöka om diskmedel

Till och med statens egen miljömärkning Svanen har som syfte att ha höga intäkter. Bolaget som har varumärket Svanen heter Miljömärkning i Sverige AB. Bara ansökningsavgiften för till exempel ett handdiskmedel är 30 000 kronor. Sedan tillkommer årsavgift och ändringsavgifter. Statliga Svanen är ännu dyrare än Bra Miljöval. Enligt bokslutet för 2017 omsatte Svanen 60 Mkr förra året

Att även märka de bästa av de sämsta produkterna ger mer klirr i kassan än att helt utesluta dem.

Ju mer pengar Svanen tjänar desto fler personer anställer de för att inte göra vinst. Trots att deras syfte är att dra in pengar. Ironiskt nog konkurrerar statliga Svanen och EU-blomman med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och andra märkningar. 

Det blev tydligt när vd:n för Miljömärkning i Sverige AB i en debattartikel den 23 oktober 2017 anklagade nya märkningen Hållbar biltvätt för greenwashing och ansåg att alla biltvättar i stället skulle certifiera sig för Svanen. 

Tänk, jag trodde att staten bara ville miljöns bästa. Och borde därför vara glad när branschen gick ihop i projektet Hållbar biltvätt för att få konsumenter att låta bli att tvätta sina bilar för hand hemma, som är det sämsta alternativet. Utan i stället få dem att tvätta bilen på en bensinmack där avfallsvattnet med alla miljöfarliga partiklar kan tas om hand. Det är att inte tvätta bilen hemma som är den stora miljönyttan, skillnaden mellan att tvätta i en Svanen-märkt biltvätt eller andra biltvättar handlar om promille.  

 

LÄS MER: Naturskyddsföreningen svarar: Miljömärkningarna gör verklig nytta

 

Konsumenterna luras

Miljömärkningar är bedrägliga för att det lurar konsumenterna att tro att alla produkter som inte är miljömärkta är miljöfarliga. 

Så är det inte. De kanske bara inte har lust att sponsra vare sig statens bolag eller lobbyisterna Naturskyddsföreningen. Bara om det fanns en gratis märkning som granskar alla produkter på marknaden och sedan delar ut märket kan man som konsument få en korrekt bild över vilka produkter som de facto är bäst. 

Även dåliga produkter kan få miljömärkning

Är alla märkta produkter bra för miljön då?

Inte ens det. Ta gräsklippare till exempel. Alla vet att handdrivna gräsklippare är bäst för miljön, därefter eldrivna. Ändå finns det flera bensindrivna motorgräsklippare som är miljömärkta. Skälet är förstås pengar. Att även märka de bästa av de sämsta ger mer klirr i kassan än att helt utesluta dem. 

Det är bra att konsumenter är mer medvetna. Synd bara att medvetenheten inte sträcker sig till att ställa kritiska frågor även kring miljömärkningarna. 

 

Av Rebecca Weidmo Uvell

Borgerlig opinionsbildare och författare