Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lärarna som gått helt vilse som influencers

Är det rimligt att kränga robotdammsugare via sin plattform som känd lärare på Instagram? undrar Malin Lernfelt.Foto: Shutterstock
Malin Lernfelt.

Lärare tramsar runt som influencers – och kränger prylar.

Som förälder, journalist och inte minst medborgare undrar man hur det ens är möjligt att sånt här tillåts fortgå, uppenbarligen med rektorns, utbildningsförvaltningens, lärarfackens och politikernas goda minne, skriver Malin Lernfelt.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Det finns i dag en relativt stor grupp lärare som kämpar med näbbar och klor för att återupprätta läraryrkets status. Som både i sin egen vardag och i andra sammanhang lyfter vikten av läraren som en vuxen förebild, en person som undervisar och med självklar auktoritet leder arbetet i klassrummet. Dessa lärare som ofta drivs av kärleken till sitt ämne vill se en skola där de faktiska kunskaperna är i fokus, där barn uppmuntras till läsning och djupinlärning och där det råder lugn och ro i klassrummet.

Tyvärr kämpar dessa lärare i motvind i en samtid då den som skriker högst är den lyfts fram som förebild. Den senaste åren har det dykt upp allt fler så kallade ”lärarinfluencers”. På stora konton i sociala medier pumpar de ut hashtaggade floskler som #kunskapärcoolt i en aldrig sinande ström, de är ”down with the kids” med kepsen på svaj och använder sig av ett snuttifierat språk och manar med inspirationsquotes på tweenienivå till kärlek, passion och lust – och kallar lärare för ”framtidsförutsättare”.

Bjuds in som föreläsare

I en annan värld, eller i en annan tid, hade dessa tramsande töntar vänts ryggen eftersom vad de gör är att underminera allt det som seriös skolverksamhet i grunden bygger på. Men i stället far de runt som ”inspirationsföreläsare” i kommun efter kommun, ställs på scen hos Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, bjuds in till SETT-dagarna, och utses på Lärargalan till ”årets lärare”. I takt med uppmärksamheten växer deras Facebook- och Instagramkonton och därmed makt och inflytande över bilden av, och innehållet i, svensk skola.

Kunskap och inlärning trivialiseras, intet ont anande barn görs till content och lärarinfluencern skrattar hela vägen till banken.

Exakt hur bisarr utvecklingen är inser man när det uppenbaras att dessa konton inte bara används för att ”influera” och förmedla budskapet om att allt som sker i skolan skall vara enkelt, skojigt, kärleksfullt och navelskådande. 

Prylförsäljning och företagssamarbeten

Nej, emellan inläggen där kontoägaren dansar omkring för att visa vilken härlig person hen är eller delar med sig av svulstiga klyschor skall det säljas. Det krängs alltifrån disktrasor till jultröjor. Egen merchandise och andras i samarbete med olika företag. På konton som byggts upp med hjälp av elever som innehåll och där offentlig sektor spelat en avgörande roll för räckvidden. 

Som exempel kan tas ett inlägg som publicerades häromdagen av Rickard Nordström, lärare i Vellinge kommun, mer känd som ”Magister Nordström”. I samarbete med ett dammsugarföretag skriver han:

”Jag tänker att om vi i veckan som kommer suger i oss så mycket kunskaper vi bara kan så kommer veckan förmodligen att bli riktigt bra, givande & rolig! Det bästa med att vi suger i oss all kunskap är att vi kan fylla på med hur mycket som helst i vår allmänbildningsryggsäck som sitter där bak, osynligt, på vår rygg & den kommer inte att kännas tung ett dugg. Gör nu ert bästa & lite till, samt var sjysta & trevliga mot varandra så - BAAM! Just nu får ni 10 procent med koden 'magisternordström' vid köp av en dammsugare. Klicka på länken i min bio för att komma direkt till sidan. Kunskap, glädje & kärlek!”

Ur led är samtiden

Som förälder, journalist och inte minst medborgare undrar man hur det ens är möjligt att sånt här tillåts fortgå? Uppenbarligen sker allt detta med rektorns, utbildningsförvaltningens, lärarfackens och politikernas goda minne. 

Magister Nordström har över 30 000 följare och namnet på den kommun och skola där han arbetar ofta är hashtaggat i olika inlägg. Bara tanken är otäck, men det finns skäl att misstänka att stoltheten över att en person med anknytning till den egna kommunen eller den egna professionen får så mycket offentlig uppmärksamhet tillåts ursäkta vad som helst. 

För sådan är den, samtiden. En samtid där det gäller att skrika högst, där kunskap och inlärning trivialiseras, intet ont anande barn görs till content och lärarinfluencern skrattar hela vägen till banken. 

Vill vi verkligen ha det så?

 

Av Malin Lernfelt

Liberal debattör