DEBATT. I torsdags valde Centerpartiet ny partiledare. Valet ägde rum under en extrastämma i Helsingborg, mitt i hjärtat av Öresundsregionen. En region som har en särskild plats i Centerpartiets historia.
För snart 30 år sedan valde dåvarande partiledaren för Centerpartiet, Olof Johansson, att lämna regeringen. Orsaken var bygget av Öresundsbron. Men Olof Johansson var aldrig motståndare till en fast förbindelse över Öresund. I stället förespråkade han en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. En hållbar lösning som skulle skapa jobb, öka tillväxten och stärka Sveriges krisberedskap.
Olof Johansson var både klok och förutseende. Nu är det dags för nästa centerledare att ta hans tankar vidare.
Bra för Sverige
Vi representerar två partier som är politiska motståndare och som ofta har olika syn på hur samhället ska organiseras. Men när det gäller behovet av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är vi helt eniga och orsaken är enkel; den är bra för Sverige.
En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är en vinst på flera plan. Den leder till fler jobb, ökar investeringsviljan i regionen och minskar den geografiska sårbarheten sett till infrastruktur och transporter. Det sistnämnda är oerhört viktigt i en tid då omvärlden förändras snabbt.
Rysslands anfallskrig mot Ukraina har helt kastat om den säkerhetspolitiska kartan i Europa och satt fokus på behovet av ökad beredskap och redundans. Öppnandet av Fehmarn Bält-förbindelsen innebär dessutom att den internationella handeln och trafikvolymerna över Öresund ökar. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör säkerställer att framtidens efterfrågan både för väg och järnväg kan mötas.
Förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör är inte en skånsk, dansk eller en svensk angelägenhet.
Och eftersom förbindelsen består av tunnlar är den dessutom mindre känslig för störningar jämfört med Öresundsbron. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör ökar robustheten i trafiksystemet för gränsöverskridande transporter mot kontinenten.
Bäst av allt: det kostar inte skattebetalarna en krona.
En förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är nämligen helt självfinansierande och efter 30 år i drift en ren inkomstkälla för staten. Projektet har dessutom en realistisk plan för att faktiskt kunna byggas med stöd från båda länderna, gedigna utredningar i ryggen samt en strategisk analys på plats. Det som behövs är kompletteringar för att reda ut frågor av praktisk natur.
Förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör är inte en skånsk, dansk eller en svensk angelägenhet. Den är en förutsättning för att skapa en hållbar infrastruktur som knyter ihop Oslo i norr och Hamburg i söder med sikte på fler jobb och tillväxt i en av världens mest dynamiska och innovativa regioner.
Bråttom med avtal
Vinsterna är många, förutsättningarna är tydliga och finansieringen är klar. Det enda som återstår är ett avtal mellan den svenska och danska staten. Och det är bråttom. Sverige går årligen miste om miljarder i potentiella intäkter och investeringar samtidigt som den geografiska sårbarheten ökar i takt med att säkerhetsläget förändras.
Muharrem Demirok, stort grattis utnämningen i dag. Sverige står inför stora utmaningar och vi behöver samarbeta på flera plan för att rusta oss för framtiden. Vi hoppas att det här är det första av många besök i Helsingborg och berättar gärna mer om hur vi tillsammans kan skapa en framtidssäkrad lösning som gynnar invånarna, näringslivet och klimatet.
Sverige behöver en ny fast förbindelse i norra Öresund. Och den behövs i Helsingborg.
Av Christian Orsing (M)
ordförande kommunstyrelsen i Helsingborg
Jan Björklund (S)
vice ordförande kommunstyrelsen i Helsingborg