Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lambertz omtolkning ökar hotet mot judar

Ingen hets mot folkgrupp. Justitiekansler Göran Lambertz lade ned förundersökningen mot Stockholmsmoskén.

JK Göran Lambertz tog nyligen ett principbeslut som innebär att tydliga antisemitiska uttalanden som kan kopplas till Mellanöstern-konflikten är politik och inte är hets mot folkgrupp.
Besluten innebär en radikal försämring för skyddet av judar i Sverige och detta händer samtidigt som hotbilden mot judiska personer och egendom är större än på mycket länge. Det skriver i dag tre företrädare för judiska församlingar samt ordföranden för Svenska Kommittén mot Antisemitism.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Diskussionerna om

tryck- och yttrandefrihetens gränser går höga just nu, inte minst på grund av de så kallade Muhammedteckningarna i Jyllandsposten. EU säger i ett omstritt uttalande (27/2) apropå denna incident, att man beklagar teckningarna och att man bör visa respekt för religiösa trosföreställningar. Samtidigt tycks gränserna för vad man får säga och skriva mot judar i Sverige i dag utvidgas steg för steg. Radio Islams hemsida fortsätter att kolportera ut sin grova antisemitism, sprida listor över judar och konspirationsteorier på sin hemsida utan att Säpo eller åklagarmyndigheterna gör något åt det. När Sverigedemokraterna däremot hade Muhammedteckningar på sin hemsida dröjde det bara några timmar innan den var nedsläckt efter ett direkt ingripande av en regeringstjänsteman.  I början på året lade Justitiekanslern (JK) Göran Lambertz ner sin förundersökning mot moskén vid Medborgarplatsen. Där hade det sålts kassetter med ett mycket grovt antisemitiskt innehåll. Efter Dagens Ekos rapportering om innehållet i kassetterna 26-27 november 2005 polisanmäldes Stockholmsmoskén för hets mot folkgrupp.

I beslutet att lägga ner

förundersökningen skriver Lambertz att "den aktuella föreläsningen innehåller uttalanden som är starkt förnedrande för judarna, bl.a. kallas de genomgående för bröder till apor och grisar". Vidare uttalas det en förbannelse över judarna och lyssnarna uppmanas till Jihad (heligt krig) mot judarna där självmordsbombare omnämns som ett effektivt vapen och hyllas som martyrer.  JK ställer sig frågan om uttalandena "skall bedömas annorlunda, och anses tillåtna, därför att de används av den ena sidan i en pågående djupgående konflikt där stridsrop och smädelser ingår som alldagliga inslag i den retorik som omger konflikten". JK anser att Mellanösternkonflikten innebär "att de nyssnämnda uttalandena trots sitt innehåll inte är att bedöma som hets mot folkgrupp enligt svensk lag." JKs slutsats blev alltså att förundersökningen skulle läggas ner eftersom judehetsen kunde härledas till Mellanösternkonflikten. Då betyder alltså att det inte var hets mot folkgrupp i lagens mening, trots smädelser och uppmaningar om att "döda judarna".  Logiken känns igen från tiden för debatten om närradiostationen Radio Islam på 1980-talet. Mellanösternkonflikten erbjöd ett alibi för trakasserier och lögner som var direkt inspirerade av Hitler och nazistisk rasideologi. Med Lambertz nya tolkning av tryck- och yttrandefrihetslagen är det fritt fram för judehat i offentligheten, så länge man någonstans nämner ordet "Palestina". Samtidigt är beslutet en återgång till tiden före den fällande domen mot Ahmed Rami och Radio Islam 1989.

Hur ser då situationen

ut för judarna i Sverige? De judiska församlingarna spenderar redan 25 procent av sin budget på säkerhetsåtgärder. Inga judiska evenemang; sociala, kulturella och religiösa kan äga rum utan omfattande säkerhet. Detta till trots försöker ändå den judiska gruppen vara öppen och utåtriktad mot allmänheten, med visningar av synagogorna och kulturevenemang samt en öppen dialog med det omgivande samhället. Vad betyder egentligen i praktiken att judarna har utnämnts till nationell minoritet år 2000 i enlighet med Europarådskonventionen, tillsammans med romer, samer, tornedalsfinnar och Sverigefinländare? Det offentliga Sverige vill dra ner på den lilla hjälp som ges i form av polisbevakning av judiska skolor och andra institutioner och värjer sig med näbbar och klor för att ta över de säkerhetsåtgärder som nu församlingarna står för. Gravkapell på Stockholms och Malmös judiska begravningsplatser har vandaliserats. Polismästaren i Stockholm vill ta bort de cementblock som står framför Stora Synagogan i Stockholm, trots att polisrapporter bekräftar hotbilden mot judarna. Enskilda judar trakasseras enbart på grund av sin judiskhet i vissa Stockholmsförorter och många har varit tvungna att flytta för att slippa förföljelserna. Hot och attentat är numera gränsöverskridande i en allt öppnare men samtidigt hårdare värld. En ung judisk man, Ilan Halimi, torterades till döds i Paris för några veckor sedan. När händer något liknande hos oss? Kommer det i så fall "ursäktas" med hänvisning till Mellanösternkonflikten?  Med JKs märkliga synsätt skulle ju dessutom palestinier, araber och muslimer kunna smädas och dödshotas ostraffat med hänvisning till Mellanösternkonflikten.  Den 17 maj förra året betonade justitieminister Thomas Bodström i riksdagen att de rättsvårdande myndigheterna särskilt skulle prioritera hatbrott som till exempel hets mot judar. JK Lambertz tolkning av lagen ger det rakt motsatta budskapet.  Tröskeln för hat och hets mot judar i medierna är nära nog utraderad, om JKs tolkning blir praxis. Men det mest skrämmande med JKs beslut är den rungande tystnaden som följt. LISA ABRAMOWICZ Ordförande i Judiska Församlingens Informationskommitté ANDERS CARLBERG Ordförande i Judiska Församlingen i Göteborg LENA POSNER-KÖRÖSI Ordförande i Judiska Centralrådet tillika ordförande i Stockholms Judiska Församling JESPER SVARTVIK Ordförande i Svenska Kommittén mot Antisemitism

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!