Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klimatpolitiken blev årets slöseri – då duckar Lövin

Klimatminister Isabella Lövin vill inte ta emot Slöseriombudsmannens utmärkelse.Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT
Johan Gustafsson är Slöseriombudsman vid Skattebetalarna.

Svenska folket har utsett klimatpolitiken till årets värsta slöseri i Slöseriombudsmannens tävling. Men i stället för att ta en seriös diskussion om hur klimatpolitiken kan bli bättre anklagar klimatminister Isabella Lövin mig för att sprida ”alternativa fakta”, skriver Johan Gustafsson.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Sanningen är att om utsläppen har minskat eller ökat beror helt på hur man mäter. Klimatministern hänvisar till Naturvårdsverkets siffror som i december visade att utsläppen minskat med 1,8 procent under 2018. Problemet är bara att myndigheten räknar på ett nytt sätt vilket påverkar jämförbarheten. De preliminära siffror som kom ett halvår tidigare visade att utsläppen ökat med 0,9 procent under samma period. I oktober presenterade myndigheten statistik för 2019 som visade att utsläppen ökat med 3,4 procent under det andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Men det är trots allt inte det här som är viktigast.

Svenska folket röstade om värsta slöseriet

Det viktiga är varför klimatpolitiken har röstats fram till årets värsta slöseri. Regeringens klimatpolitik kostar många miljarder, men har inte haft någon större effekt på utsläppen. Trots att anslagen till miljö och klimat mer än fördubblats sedan regeringen tillträdde 2014 har takten på utsläppsminskningarna mattats av och nu minskar inte utsläppen längre som de har gjort under större delen av 2000-talet.

En viktig förklaring är att regeringens klimatpolitik inte är effektiv. I stort sett varenda satsning som regeringen har gjort på klimatområdet har också fått kritik från regeringens egna expertmyndigheter. 

”Klimatklivet” kritiseras hårt

När klimatklivet – regeringens storsatsning på klimatet – infördes skrev Konjunkturinstitutet att det ”riskerar att bli ett kostsamt slag i luften” i en kommentar. Hård kritik för att komma från en statlig expertmyndighet. Förra året konstaterade Riksrevisor Helena Lindberg att ”Klimatklivets kostnader per kilo minskade växthusgasutsläpp har varit höga” i en kommentar till myndighetens granskning av stödet. Riksrevisionen menade att närmare hälften av de åtgärder som fått pengar hade blivit av även om miljardstödet inte fanns.

Elbilarna säljs vidare till Norge

I samma granskning tittade Riksrevisionen även på stödet till elbilar och konstaterade att kostnaden för att minska utsläppen med subventionerade miljöbilar är mångdubbelt högre än mer effektiva åtgärder som EU:s utsläppshandelssystem ETS. Med dagens pris får man 35 gånger större utsläppsminskningar i utsläppshandeln jämfört med om samma resurser satsas på subventionerade elbilar. Trots det räknar regeringen med att bara i år betala ut nästan 1,8 miljarder i klimatbonus till miljöbilarna.

I stället för att ta emot utmärkelsen väljer hon att stoppa huvudet i sanden

Ett annat problem med stödet till elbilar är att många miljöbilar som fått stöd rullar i andra länder. Uppemot var tredje ny elbil exporteras nämligen till länder som Norge inom bara något år. Det kunde miljöbilsentusiasterna i Tesla Club Sweden konstatera i en granskning härom året. Det spelar kanske ingen roll för klimatet var utsläppen sker, men det är knappast särskilt effektivt om svensk klimatpolitik är att exportera subventionerade elbilar till oljelandet Norge.

Stödet till solel döms ut av experter

Energimyndigheten och solelsbranschen uppmanade 2014 regeringen att fasa ut stödet till solel inom två år. Istället valde regeringen att mångdubbla stöden. Sedan dess har flera miljarder betalats ut i ett stöd som den ansvariga expertmyndigheten och branschen själv alltså bett regeringen att plocka bort. Såväl Konjunkturinstitutet som Riksrevisionen har också kritiserat stödet och ifrågasatt dess kostnadseffektivitet.

Klimatångestterapi

Det här är bara några exempel på problemen i svensk klimatpolitik. Elcyklar, klimatångestterapi eller för den delen kommande satsningar på höghastighetståg är knappast bättre och har alla sågats av regeringens egna experter. Jag hade nog hoppats att utmärkelsen årets värsta slöseri skulle få klimatminister Isabella Lövin att ta en seriös diskussion om hur klimatpolitiken kan bli bättre. Men i stället för att ta emot utmärkelsen väljer hon att stoppa huvudet i sanden.

 

Av Johan Gustafsson

Skattebetalarnas Slöseriombudsman

Isabella Lövins klimatsvar – på tre minuter: