Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Jo, situationen för skolan är allvarlig

Isak Skogstad.

Foto: Björn Terlegård

Jessica Schedvin.

Foto: Privat

Lärarstudenten Jessica Schedvin skriver en lista med "myter" om den svenska skolan på Expressen Debatt.

Schedvin skriver att listan är baserad på hennes verklighet.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

REPLIK.

I Schedvins verklighet har lärare gott om tid till sina arbetsuppgifter, lärarlönerna är inte så dåliga och skolans nedåtgående resultat går att diskutera då "kunskap förändras och blir mer eller mindre relevant.". Det gläder mig att höra Schedvins positiva budskap, men låt oss inte glömma att situationen för skolan och läraryrket är allvarlig. Mycket allvarlig.

Schedvin inleder mytlistan med att skriva att lärare visst har tid att förbereda sin undervisning. Hon skriver att "om jag vill stå i lärarrummet och metagnälla över att jag aldrig har tid att planera lektioner är det ett aktivt val". Då är det på sin plats att gratulera Schedvin, för enligt en undersökning från Lärarnas Riksförbund uppger 75 procent av lärarna att de inte har tillräckligt tid till att förbereda lektioner. Svenska lärare lägger internationellt sett mer ner tid på administration och mindre tid på undervisning. En svensk grundskollärare hinner i snitt att lägga en kvart på för- och efterarbete. Fyra procent av lärarnas arbetstid åläggs åt "andra arbetsuppgifter". Är det detta den tiden Schedvin menar att lärare lägger på att gnälla? Knappast.

 

Schedvin skriver också att det inte stämmer att elever tar över skolan med tjat om elevdemokrati. Det är mig veterligen ingen som påstår. Att svenska elever garanteras förhållandevis stort inflytande i skolans styrdokument är däremot en sanning. Att svenska elever internationellt sätt får vara med att bestämma i hög utsträckning är också en sanning. Se statistiken i International Civic and Citizenship Study.

Schedvin skriver även att kaxiga elever och deras föräldrar är något som ofta diskuteras. Att elevernas föräldrar försöker påverka lärarnas yrkesutövning är också sant. Var tredje lärare uppgav i en undersökning i Skolvärlden att de är rädda för att bli anmälda av elevernas föräldrar. Fyra av tio lärare uppgav att de har blivit hotade av en elev eller förälder med en anmälan. Det är ett rätt kaxigt beteende, om du frågar mig.

Låt oss fortsätta med lärarlönerna. Schedvin menar att de inte är så dåliga men att löneutvecklingen däremot hade kunnat vara bättre. Det är ett konstigt resonemang, då lönerna är undermåliga just på grund av den dåliga löneutvecklingen. Enligt Sacos livslönestatistik är det en förlustaffär att utbilda sig till gymnasielärare. En som nöjer sig med examen från ett samhällsvetenskapligt gymnasieprogram tjänar alltså mer pengar under sitt liv än den som väljer en femårig utbildning för att bli lärare. Det är ohållbart i ett samhälle som aspirerar på att bli en kunskapsnation.

 

Punkt sju på Schedvins mytlista handlar om skolans resultat. Hon skriver att det är en myt att "skolans resultat fallerar" och menar att vi inte får glömma bort frågan om vad kunskap faktiskt är. Det må vara en intressant diskussion, men låt oss inte glömma av att elevernas kunskapsresultat faller kraftigt – och det går fort. Andelen lågpresterande blir allt fler samtidigt som de högpresterande blir allt färre. En stor andel elever besitter knappt kunskaper att förstå enklare tidningstexter. Schedvin skriver att "det som var viktigt i går är det inte i dag". Jag skulle vilja påstå att det även i dag är viktigt att kunna läsa, skriva och räkna. Och att det med all sannolikhet kommer att vara viktigt även i morgon. De mest framtidssäkra skolsystem är de skolsystem som ger eleverna goda kunskaper i basfärdigheterna. Det kommer att stå emot tidens tand.

 

Isak Skogstad

Ordförande Lärarnas riksförbunds studerandeförening

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!