Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Jag skadades – Apple mörkar fel på Iphone

Chockvolymen orsakade en allvarlig hörselskada, skriver Erik Kristow.
Erik Kristow.

Tiotusentals svenskar har förmodligen upplevt detta. Apple agerar likt strutsen och stoppar huvudet i sanden i hopp om att denna skandal ska blåsa över, skriver Erik Kristow.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Jag anklagar Apple för att mörka allvarliga fel på Iphone. Den 10 januari ringde plötsligt telefonen på högsta volym när jag hade hörlurar på mig. Chockvolymen orsakade en allvarlig hörselskada och jag genomgår under hösten en tio veckor lång behandling mot tinnitus.

Apples respons har varit att förneka att det finns några buggar i programvaran eller andra fel på telefonen. I stället skyller bolaget på att det ska ha varit fel på hörlurarna, trots att samma sak inträffat när jag haft mobilen uppkopplad med blåtand mot bilens högtalarsystem och när mobilen inte varit inkopplad mot något annat system överhuvudtaget.

Jag har dessutom fått tiotals vittnesmål från personer som varit med om samma sak, dvs att telefonen plötsligt ringer på högsta volym. Det finns därtill vittnesmål på olika bloggar och användarforum, såsom ”Maxes iPhone volume everytime bluetooth connects”. Tiotusentals svenskar har förmodligen upplevt detta.

Förundersökning – men Apple vägrar svara

Konsumentverket har inlett en undersökning om brott mot Produktsäkerhetslagen och skickat brev med en rad frågor till Apple. Bolaget har ej svarat på Konsumentverkets frågor, trots påminnelse efter att svarstiden gick ut den 15 augusti. Apple agerar likt strutsen och stoppar huvudet i sanden i hopp om att denna skandal ska blåsa över. 

Hur många fler ska drabbas av hörselskador innan Apple börjar lyssna?

När jag först kontaktade Apples kundtjänst för att rapportera felet så antog jag att bolaget skulle ta uppgifterna på allvar, inleda en undersökning och varna andra användare. Istället kopplades jag så småningom – efter kontakt med Apples presstjänst och artiklar i Sundsvalls Tidning och Expressen – vidare till en representant med titeln ”Executive Relations Liaison” för bolaget på Irland som bara ville kommunicera per telefon och ej ge skriftliga svar på de frågor jag ställt. Det enda beskedet är att de inte hittat några fel på telefonen som skickades till Apple för undersökning. Apples vd i Sverige vill ej svara på brev.

Dålig produktsäkerhet

Frågan är mycket svår för utomstående bedömare att sätta sig in i då en modern telefons funktionssätt är tekniskt oerhört komplex. En smart telefon är en avancerad dator med en programvara som ej går att kontrollera av andra än bolaget självt. Teknikutvecklingen går extremt snabbt och för att klara konkurrensen tas nya funktioner och tjänster fram utan att allt hinner testas fullt ut. Konsekvenserna av komplexiteten i alla sammansatta system har ej utretts. Produktsäkerheten blir lidande.

Alla vet vi att datorer och telefoner är fulla av mer eller mindre allvarliga buggar. Apparaterna hänger sig, appar slutar funka och mobilen beter sig allmänt konstigt. Dessa fel i programvaran rättas till och IT- och mobilbolagen skickar därefter ut uppdateringar till konsumenterna. Fel hör alltså till vardagen. Mindre vanligt är att bolagen struntar i att försöka rätta till felen när de uppmärksammas på dem – eller att de ej kompenserar de skadedrabbade.

Fler drabbade behöver anmäla

Jag hoppas att fler personer kan anmäla denna typ av fel till Konsumentverket för att förmå Apple att ta ansvar för sina produkter så att de uppfyller rimliga krav på hälsa och säkerhet. Hur många fler ska drabbas av hörselskador innan Apple börjar lyssna?

Jag önskar också att ansvariga politiker tar sig an denna fråga i syfte att skapa en effektiv översyn av teknikbolagen, införa ett modernt säkerhetstänk inom IT- och mobilbranschen, förbättra konsumentskyddet samt ge bättre stöd till dem som drabbas.

 

Av Erik Kristow

Personalchef i Ånge kommun som tidigare bland annat arbetat på kulturdepartementet. Skriver här i egenskap av privatperson.