Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Islamisterna får oss att fly från förorten

    Att de muslimska fundamentalisterna flyttar fram sina positioner är inget nytt för oss övriga muslimer. Däremot verkar våra politiker inte begripa någonting.
      Det skriver författaren och översättaren ALAN DESIWAR. Han förstår varför s-kvinnornas ordförande Nalin Pekgul väljer att flytta från Tensta.
        Han skriver: "På förskolor och skolor vittnar personalen om föräldrarnas upprörda reaktioner när de tagit barnen till kyrkan i samband med lucia och jul. Vårdpersonal som hänvisar en akut sjuk kvinna till en manlig läkare, när det inte finns en kvinnlig läkare tillgänglig, blir utskällda - av den äkta mannen som hänvisar till religiösa förbud. Mammor berättar att deras barn tvingar dem att bära slöja."

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

FAKTA

Alan Desiwar är författare och översättare.
Han översätter bland annat Henning Mankell till kurdiska.
Bland de muslimska högtiderna uppskattar han allra mest eyd, glädjefesten efter ramadan.

Nalin Pekguls funderingar på att flytta från Tensta har väckt stor uppmärksamhet. Tyvärr fixeras medieintresset på personen Nalin Pekgul i stället för på de allvarliga problem hon anger som skäl att flytta; den religiösa fundamentalismens allt större inflytande och den grövre kriminaliteten bland unga. Inte heller från politiskt håll tycks man vara särskilt intresserad av att på allvar diskutera dessa problem. Ledande socialdemokrater har i stället valt att inta en fruktlös försvarsposition. Integrationsminister Jens Orback visar statistik och påstår att brottsligheten har minskat. Ännu värre blir det när han reducerar de problem Nalin Pekgul tar upp till en enskild händelse som lika gärna kunde ha inträffat på södra stationsområdet där ministern bor. Om det vore så enkelt kan man fråga sig varför inte Jens Orback flyttar till Tensta och låter sina barn växa upp där. När det gäller den grova brottsligheten bekräftar tyvärr polischefen Jonny Lind Nalin Pekguls bild. I en intervju i tidningen Metro 2005-11-15 nämner han två kategorier av brott som har ökat de senaste åren, nämligen personrån och bostadsinbrott. Dessutom har övergrepp i rättssak, t ex hot mot vittnen, ökat bland unga. Men mörkertalet är stort, många kriminella vill inte ha med polisen att göra och löser konflikterna inbördes och ofta med våld.

Vad beträffar fundamentalismens

växande inflytande får Nalin Pekgul medhåll av en av sina partikamrater, Moisis Nikolaidis, som bekräftar att kvinnor valt att flytta från Rinkeby när de känt av den ökade fundamentalismen (DN 2005-11-11). Jag är själv muslim och bodde i Tensta i 15 år innan jag flyttade för några år sedan. Tensta har förändrats under de 21 år jag har bott i Sverige. I mitten av 80-talet firade vi både jul, för barnens skull, och våra egna högtider ramadan och den stora offerfesten. Det var självklart för oss att våra barn besökte kyrkor i samband med kristna högtider, eftersom det är viktigt för barnen att lära känna landets kultur. Det fanns muslimska kvinnor som hade sjal på huvudet men ingen reagerade på det. Religion var överhuvudtaget inget samtalsämne bland människorna i Tensta. Vi kom från olika länder med politiskt förtryck och hade kämpat för att mänskliga rättigheter skulle respekteras i våra länder. Men när jag i dag kommer till Tensta märker jag en förändring. Många kvinnor går klädda i burka. Det finns många moskéer och koranskolor. Även en tillfällig besökare märker att religionen har fått en central roll. De som själva bor och arbetar i Tensta vet mer. På förskolor och skolor vittnar personalen om föräldrarnas upprörda reaktioner när de tagit barnen till kyrkan i samband med lucia och jul. Vårdpersonal som hänvisar en akut sjuk kvinna till en manlig läkare, när det inte finns en kvinnlig läkare tillgänglig, blir utskällda - av den äkta mannen som hänvisar till religiösa förbud. Mammor berättar att deras barn tvingar dem att bära slöja. Inget av dessa förbud och påbud förekommer i Koranen eller har något som helst stöd i den islamiska religionen.

Det är nyandliga påhitt

skapade för att stärka en fundamentalistiskt identitet. Att de muslimska fundamentalisterna flyttar fram sina positioner är inget nytt för oss övriga muslimer. Däremot verkar våra politiker inte begripa någonting. Detta är beklagligt. Vi muslimer som anser att religionen är en privat angelägenhet som inte har med politik att göra behöver känna att vi har stöd från politikerna när fundamentalisterna ifrågasätter vårt sätt att utöva vår religion. Intresset för islam ökade i Sverige efter terrorattentaten i USA den 11 september. Intresset har tyvärr övergått till misstänksamhet och fördomar. I en undersökning som Integrationsverket publicerade i september hade mer än 50 procent av svenskarna negativa känslor mot muslimer. Många svenskar tycks tro att alla muslimer är beredda att offra sina liv för sin tro. Sanningen är att majoriteten av muslimer inte heller kan förstå hur man kan bli salig genom att mörda andra. Men i medierna får fundamentalisterna stort utrymme och uttalar sig i alla muslimers namn och debatten med dem uteblir. Kanske finns det ett motstånd mot att nyansera den schablonartade föreställningen om muslimer. Bilden muslim lika med fundamentalist lika med terrorist är så mycket enklare och kan kanske till och med kännas lite spännande förutsatt att vi andra kan lita på att han inte flyttar från Tensta eller den segregerade förort där han annars hör hemma. ALAN DESIWAR