SLUTREPLIK. Sveriges Lärare tvivlar inte på att skolminister Lotta Edholm arbetar hårt för att skolan ska prioriteras i budgeten. Vi delar också hennes syn på behovet av en ökad statlig styrning av skolan, för att komma till rätta med de kommunala nedskärningar och brist på likvärdighet som just nu lamslår skolväsendet.
Där hoppas vi att vi kan fortsätta att utveckla en samsyn.
Edholm lyfter gärna fram de satsningar hon gjort i statsbudgeten för i år och nästa år. När hon pekar på storleken på beloppet glömmer hon bort att mycket är tidigare regeringars reformer, som den nuvarande låter vara kvar. Men det är bra att hon tillstår att pengarna till stor del äts upp av inflationen.
Riktade bidrag hjälper inte
Edholm har rätt i att kommunerna måste ta sitt ansvar för att satsa på skolan. Hon pekar dock på årets kommande höjda riktade statsbidrag som en lösning. Men det finns ett problem med riktade statsbidrag – de kräver att huvudmännen bygger ut sin verksamhet.
Ett exempel är det riktade statsbidraget till läromedel. För att få det krävs det att kommunerna lägger mer på läromedel i år än de tre senaste åren. Men eftersom kommunerna behöver spara är risken stor att stora delar av bidraget blir kvar hos Skolverket.
När det är kris hjälper inte riktade statsbidrag. I detta akuta läge behövs ökade generella statsbidrag så kommunerna inte är låsta till riktade satsningar. På sikt behövs ett omtag av finansieringen. Men nu måste kommunerna få möjlighet att prioritera rätt – det vill säga våra lärare, elever och skolan.
Av Åsa Fahlén
ordförande Sveriges lärare
Johanna Jaara Åstrand
ordförande Sveriges lärare