Många människor och verksamheter på landsbygden är i sin vardag beroende av bilen och vägtransporter. Regeringen har meddelat att ytterligare en höjning av skatten på bensin och diesel är att vänta nästa år – men det slutar inte där. Till årets och nästa års höjning ska läggas att regeringen från och med 2017 vill höja bensinskatten varje år.
De som väljer att bo och verka på landsbygden ska inte straffbeskattas. Vi måste värna vår landsbygd och dem som väljer att bo där. Vår landsbygd är lika viktig som den är vacker. Den fyller flera för landet viktiga funktioner. Vi behöver en levande landsbygd, med skogsindustri, livsmedelsförsörjning och mycket mer.
Regeringens politik är skadlig för jobb och tillväxt i hela Sverige. Genom att göra det dyrare att anställa unga, köra bil, driva lantbruk och transportera varor så riskerar jobben att bli färre, särskilt på landsbygden.
Regeringens skattepolitik visar tydligt att den inte tycker att en levande landsbygd är viktig. Förutom den enorma skattehöjning på bensin som nu meddelats ska läggas höjda arbetsgivaravgifter för unga, återinförd skatt på handelsgödsel och en kommande lastbilsskatt. En rejäl skopa av regeringens skatteok lämpas över på landsbygden. Ett skatteok som direkt kommer slå mot jobb och företagande.
Mjölkböndernas tuffa situation har inte gått många förbi. För dem innebär bland annat den höjda skatten på drivmedel att de mycket små marginalerna krymper alltmer. Regeringens skattehöjningar gör en redan allvarlig situation sämre
Skattebetalarna har i en nyligen publicerad rapport räknat ut att nära en miljon hushåll med bil mellan 2016 och 2018 får en total ökad skattekostnad för bensin om minst 5 500 kronor. Det är en tredjedel av alla hushåll med bil och omfattar inte bara hushåll på landsbygden, utan även hushåll i storstadsregionerna. Dock är det landsbygdens hushåll som drabbas hårdast av regeringens höjning av bensinskatten. I de mest bilberoende länen – Jämtland, Värmland och Jönköping – får närmare en femtedel av hushållen ökade bensinkostnader med så mycket som 8 150 kronor.
De hushåll som är som mest beroende av bilen är de som regeringen straffar. Det är alltså hushåll som har ytterst begränsad eller ingen tillgång till kollektivtrafik. Regeringen tycks ha glömt att bilen många gånger inte är ett val utan ett måste och att det ofta krävs två bilar för en familj på landsbygden. Dessutom bortser regeringen från att den totala kostnaden för att köra en bil inte bara är beroende av bränslekostnaden – därtill kommer kostnader för däck, värdeminskning, service med mera. Enligt Swedbanks schablonberäkning för en ny bil som kostar 240 000 kronor och som körs 1500 mil per år, är kostnaden per körd mil 52,60 kronor.
Statsminister Stefan Löfven och finansminister Magdalena Andersson lovade dyrt och heligt inför valet 2014 att drivmedelsskatterna inte skulle höjas. Det löftet är nu flerfaldigt brutet. När de rödgröna får bestämma blir det mindre lönsamt att jobba och dyrare att bo på landsbygden. Det bidrar varken till en levande landsbygd eller fler jobb.
Ulf Berg (M), landsbygdspolitisk talesperson