Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hedersbrott har inget med religion att göra

Sara Mohammad från GAPF (Glöm aldrig Pela och Fadime) om hedersbrotten: "Har inte gjorts tillräckligt"
Hanna Jokel, student statsvetenskap vid Lunds universitet och Sabat Nader, gymnasielärare.

Att peka ut specifika religioner och grupper underlättar inte arbetet mot hedersvåld, utan leder enbart till ökad främlingsfientlighet – och därmed mindre hjälp för de utsatta, skriver Hanna Jokel och Sabat Nader.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I en del samhällen accepteras hedersrelaterat våld och förtryck och ses som en angelägenhet för familjen. Då detta hederstänkande länge funnits i samhällena är det förståeligt att det även förekommer i respektive religioner, vilket även forskning visar. Däremot finns det inget som visar en koppling till en specifik religion. 

Under den senaste tiden har hedersrelaterat våld och förtryck fått större utrymme i debatten och även politiken. Nu har också förslaget om att det ska få en egen brottsrubricering lagts, vilket var en av punkterna i januariavtalet. Trots detta handlar debatten i stort mer om förövarnas ursprung än om konkreta förslag på lösningar. Detta går även att se hos större etablerade organisationer så som GAPF (Glöm aldrig Pela och Fadime). 

Fokusera på de traditionerna bakom förtrycket

Att peka ut specifika religioner och grupper underlättar inte arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck, utan leder enbart till ökad främlingsfientlighet – och minskad hjälp för de utsatta. Den utsatta är inte alltid en icke-vit tjej med outbildade föräldrar som stereotypen säger. Det kan lika väl vara en kille som tilldelats rollen att övervaka sina syskon och i vissa fall bestraffa dem. 

Det finns inget som visar koppling mellan hedersvåld och en specifik religion. Trots det är det oftast icke-vita tillhörande religionen islam som utpekas som den ultimata syndabocken.

I stället för att diskutera religion och ursprung bör man fokusera på att synliggöra tusentals år gamla traditioner som än i dag går att finna hos en del familjer. Dessa traditioner kommer från uråldriga samhällen där det saknades ett juridiskt fungerande system. I stället skapades egna lagar för att kunna bestraffa dem som exempelvis bröt mot befintliga kyskhetsnormer, som sex före äktenskapet. 

Skilj på hedersvåld och mäns våld mot kvinnor

Då detta hederstänkande länge funnits i samhällena är det förståeligt att det även förekommer i olika religioner. Däremot finns det inget som visar koppling till en specifik religion. Trots det är det oftast icke-vita tillhörande religionen islam som utpekas som den ultimata syndabocken. Det kan man se exempelvis i politiska motioner, exempelvis förslag om att utvisning bör inkluderas när en döms för hedersbrott (motion 2017/18:1297).

Det finns också en annan fälla i diskussionen kring hedersvåld, och det är när det görs till en underkategori till annat våld i hemmet eller mäns våld mot kvinnor. Men när hedersproblematiken tas upp i det här sammanhanget glöms två viktiga aspekter: det andra utsatta könet i hedersproblematiken, pojkarna och männen, och den kollektiva bestraffningen. 

Viktigt med egen brottsrubricering

Så, hur ska vi kunna ta fram konkreta hjälpmedel särskilt mot hedersproblematiken? Först och främst krävs det att könsbetingat våld och hedersrelaterat våld och förtryck separeras. Från den utredning som snart påbörjas bör det fokuseras på att tydligt definiera vad hedersrelaterat våld och förtryck är. I denna definition bör informationen om dess ursprung finnas med för att förhindra att konkreta förslag framöver fokuseras på enskilda folkgrupper. 

Hedersrelaterat våld och förtryck behöver en egen brottsrubricering för genom det kommer vi åt fler förövare och kan hjälpa fler utsatta. Den utredning som nu inleds måste leda till förändring. Vi kan inte låta det gå ännu ett decennium innan förändring görs. 

Av Hanna Jokel

Studerar statsvetenskap vid Lunds Universitet

Sabat Nader

Gymnasielärare