Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här är no go-zonerna i Stockholms t-bana

Läget är nu mycket allvarligt för fyra av Stockholms tunnelbanestationer. Jag har själv varit på plats och sett gängen som vill markera den starkes rätt framför lag och rätt, skriver Kristoffer Tamsons. Foto: ROGER VIKSTRÖM
Kristoffer Tamsons är trafiklandstingsråd (M) och ordförande för Storstockholms lokaltrafik (SL).

Fyra stationer är nu så utsatta för gäng, våld och brott att säkerheten inte kan upprätthållas utan skydd av polis.

Det är vår förbannade plikt att tala klarspråk om de insatser som krävs, skriver SL:s ordförande, trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | BROTT & STRAFF. "Vi har inga no go-zoner". Så sa Socialdemokraternas Stefan Löfven på en pressträff i USA så sent som i våras. Liknande uttalanden har kommit även från flera andra ledande politiska företrädare i Sverige. Problemet är att detta inte stämmer. 

Fyra av Stockholms tunnelbanestationer är nu så utsatta för gäng, våld och brott att de som arbetar med att upprätthålla tryggheten och säkerheten där inte längre kan göra det utan att i sin tur ges skydd av polis. Polisen kan samtidigt sällan prioritera att vara på plats för att ge det nödvändiga skyddet. De saknar helt enkelt resurser och organisation. Resultatet av detta otrygghetens moment 22 är att redan utsatta och otrygga områden lämnas i de kriminellas våld. 

Det är hög tid att sluta skönmåla verkligheten och försöka sopa allvarliga samhällsproblem under mattan. Detta är på riktigt. Det händer här och nu. Det finns no go-zoner i Stockholm.

Stationerna där läget är mycket allvarligt

Det handlar främst om Rinkeby och Tensta, men även Hjulsta och Rissne. Jag har under en tid själv både varit på plats och följt den oroande utvecklingen. Sett stöket och gängen som vill markera den starkes rätt framför lag och rätt. Hört ordningsvakter och andra trygghetsresurser vittna om att de fruktar för sin egen säkerhet växande delar av dygnet. Jag har varit med och sanerat klotter och då av säkerhetsskäl tvingats ta av mig västar och andra kännetecken på vilka vi var och vad vi skulle göra.

Det är hög tid att sluta skönmåla verkligheten och försöka sopa allvarliga samhällsproblem under mattan. Detta är på riktigt. Det händer här och nu. Det finns no go-zoner i Stockholm och det är vår förbannade plikt att tala klarspråk om de insatser som krävs för att vända utvecklingen. Vi måste vidta åtgärder omgående för att inte dessa problem ska slå rot.

Lär av New Yorks tunnelbanepolis

För det första krävs att det finns poliser med särskilt uppdrag att jobba i exempelvis tunnelbanan – vi behöver återupprätta den avvecklade tunnelbanepolisen. I New York är detta sedan länge en av framgångsfaktorerna i brottsbekämpningen. Där finns över 2 500 poliser fördelat på de 469 stationerna. I en svensk motsvarighet skulle det innebära drygt 500 poliser fördelat på 100 stationer. I Stockholm är de nu noll till antalet.

Utöver fler poliser med högre lön krävs också även ett starkare rättsväsende som klarar upp och utreder fler brott. Här krävs krafttag mot de kriminella gängen med både skärpta straff och fler verktyg för polisen, bland annat genom en ny brottskod för kollektivtrafiken. Därtill en betydligt bättre samverkan mellan polis, kommun och just kollektivtrafiken.

Slopa tillståndskravet för kameror

För det andra krävs att regeringen slopar tillståndskravet för polisens kamerabevakning. Polisen gör varje år även drygt 3 000 bilduttag från SL:s trygghetskameror så dessa fyller en viktig uppgift inte bara i det förebyggande utan även det brottsuppklarande arbetet. Därför är det är rimligt att även SL:s kamerasystem kan utvidgas utan krav på tillstånd i förhand. 

Sverige behöver en ny regering. En regering som är beredd att göra det som krävs för att vinna över kriminaliteten.

För det tredje krävs bättre lagskydd för kollektivtrafikens personal. Här missar den nya lagstiftningen om våld mot blåljuspersonal och andra samhällsnyttiga funktioner helt SL-trafikens trygghetspersonal, liksom de bussförare som är utsatta för både hot, trakasserier eller våld.

Vi behöver en ny regering

Vi gör vad vi kan och ska göra mer. För fler ordningsvakter och väktare, utökade biljettkontroller mot fusk och tjuvåkning, bättre klotterbekämpning, terrorutbildning av trygghetspersonalen, skärpning av SL:s ordningsregler och mycket annat. Det kan däremot aldrig bli hela svaret på en otrygghet som nu växer för att polisen saknar resurser och organisation att finnas på plats för att med kraft slå tillbaka mot gängen, våldet och brotten.  

Att ordningsvakter inte längre kan göra sitt jobb i redan otrygga områden är en signal att ta på största allvar. Sverige behöver en ny regering. En regering som är beredd att göra det som krävs för att vinna över kriminaliteten.

 

Av Kristoffer Tamsons 

Trafiklandstingsråd (M) och ordförande SL

 

LÄS MER: Wanngård (S): Varenda krona M lovar i skattesänkningar lovar jag att investera i trygghet 

LÄS MER: Otryggheten växer med Socialdemokraterna vid makten 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!