Cecilia Brinck (M). Foto: PETER KNUTSONCecilia Brinck (M). Foto: PETER KNUTSON
Cecilia Brinck (M). Foto: PETER KNUTSON
En kvinna tankar en bil med diesel på en bensinstation. Foto: ERIK SIMANDER/TTEn kvinna tankar en bil med diesel på en bensinstation. Foto: ERIK SIMANDER/TT
En kvinna tankar en bil med diesel på en bensinstation. Foto: ERIK SIMANDER/TT

Hållbarhet och bilar inte varandras motsatser

Publicerad

Det är tydligt att majoriteten i Stockholms stad gör allt för att stoppa bilen som transportmedel, skriver moderaten Cecilia Brinck i en replik.

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

REPLIK | TRAFIK. Daniel Helldén (MP) borde vända sig till sin egen regering om han vill ha något gjort vad gäller luftkvaliteten i Stockholms innerstad. Det är anmärkningsvärt att skulden läggs på Alliansregeringen när den sittande regeringen har haft tre år på sig att lägga fram det färdiga förslaget, ett förslag som Daniel Helldéns påstår är klart. Men kommunerna väntar fortfarande på regeringens besked om miljözoner.

 

LÄS MER  - Daniel Helldén (MP): Alliansregeringen har lurat dieselbilisterna 

 

Moderaterna är överens med Miljöpartiet om att luften i Stockholms innerstad måste förbättras. Men trots att det finns andra sätt att komma tillrätta med en stor del av utsläppen, till exempel genom en Östlig förbindelse för att få bort genomfartstrafiken, har inte den socialdemokratiskt ledda majoriteten tagit sitt ansvar och på allvar prioriterat Stockholms infrastruktur. Inte heller har regeringen ställt några krav på att bilproducenterna och krävt att de bilar som haft för höga utsläpp ska åtgärdas. I andra länder i Europa har man däremot använt de verktyg som finns för att rena de bilar som redan rullar på vägarna. 

S-ledd majoritet

Istället väljer den socialdemokratiskt ledda majoriteten i Stockholms stad att kommunicera genom medierna och hota med ett förbud för alla dieselbilar. Många stockholmare är i dag helt beroende av bilen både i tjänsten och i privatlivet för att kunna ta sig fram och för att få livspusslet att gå ihop. Den S-ledda majoriteten visar förvånansvärt lite respekt för människors arbets- och vardagsliv. 

Att Daniel Helldén nu backar från sina tidigare hot om att vilja förbjuda alla dieselbilar, även de modernaste i euro 6-klassen i hela innerstaden, är välkommet. Men det är tydligt att majoriteten i Stockholms stad gör allt för att stoppa bilen som transportmedel. Vi moderater står på stockholmarnas sida och vet att hållbarhet och bilar, i en tid med ny teknik, inte är varandras motsatser.

 

Av Cecilia Brinck (M)

Oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag