Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ge upp kampen mot människors mobilitet

59 procent av amerikanerna tycker att guvernören i New Jersey Chris Christie ska avgå efter den stora skandalen Bridgegate.

I USA blir det skandal när två av 24 filer stängs på en bro men i Stockholm kan politikerna begränsa trafiken i åtta år påhejade av Expressen, skriver Anders Ydstedt.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Thomas Mattsson: Därför publicerar vi motröster på Sidan 4

Det är möjligt att tycka tvärtom utan att försöka tysta motröster med tillmälen på Twitter, eller, i värsta fall, med trakasserier, hot eller till och med våld.

Därför ger Expressen på Sidan 4 plats för skribenter med ett tydligt anslag:

"Expressen har fel!"

 

De senaste dagarna och en tid framöver låter vi ett antal skribenter att framföra kritk mot Expressen på vår egen debattsida. Mot vår hållning i olika frågor, mot vår nyhetsvärdering eller mot våra arbetsmetoder. Min förhoppning är att denna polemik mot Expressen ska tjäna som exempel på att det går att föra fram saklig kritik utan personangrepp och utan att sprida näthat via anonyma konton på sociala medier.

 

Thomas Mattsson,

Ansvarig utgivare

59 procent av amerikanerna tycker att guvernören i New Jersey Chris Christie ska avgå efter den stora skandalen Bridgegate. I fyra dagar var två filer på George Washington Bridge mellan Manhattan och Fort Lee i New Jersey avstängda, kanske som en bestraffning mot en politisk motståndare. Bridgegate toppade amerikanska media. Men det handlade trots allt bara om att två av brons totalt 24 filer var avstängda i fyra dagar. 

I Sverige stängs trafiksystem av systematiskt i samband med nybyggen och renoveringar. När det byggs nytt tar man inte hänsyn till att växande städer behöver plats för mer trafik. Man skulle då kunna hoppas på att tredje statsmakten, på samma sätt som i USA, tog ställning för fri rörlighet men så är det inte – och särskilt Expressens ledarskribent Patrik Kronqvist ifrågasätter ofta och systematiskt vår möjlighet att använda bilen.

Vi ser positivt på att debatten pågår och att alla åsikter kan ventileras och kan inte tro att Kronqvist är helt emot bilens positiva funktion i alla avseenden men Kronqvist kallar Förbifart Stockholm ”ett rent vansinne”, han vill begränsa tillgången på p-platser och han är för planerna för Nya Slussen med åtta års byggtid. I sin iver att ifrågasätta bilen driver Expressens ledarsida en linje som riskerar att begränsa all mobilitet framöver.

En modern syn på mobilitet är att bejaka alla trafikslag men bekämpa störningarna. Redan idag rullar bilar som är helt tysta och utsläppsfria på våra gator. Inom något årtionde kommer nästan alla bilar att vara helt utsläppsfria. Samtidigt planeras våra städer utifrån bilen som den var på 1980-talet när planeringen istället borde göras för framtidens bilar. Kronqvist varnar för en “peak car” men förra året var bilförsäljningen rekordstor i Storbritannien och USA och även Sverige hade ett bra bilår. Om vi når en mättnad i biltäthet per capita kommer ändå ökat invånarantal i storstäderna att ställa krav på framkomlighet och p-platser.

Anders Ydstedt.Framtidens bil kommer kanske att se väsentligt annorlunda ut men den kommer inte att ge några störningar. Många kommer dessutom att vara självkörande. Därför måste vi reservera plats redan nu för framtidens bilar i våra städer. Även de som inte kör själva är också beroende av bilen som kunder och som nyttjare av viktig samhällsservice. Patrik Kronqvist verkar klara sig utan bil men varför begränsa för dem som måste ha bilen?

Nya Slussen är ett exempel på en trafiklösning som begränsar mobiliteten för alla trafikslag. Det stora projektet i centrala Stockholm kommer att öka restiderna med såväl bil, buss, cykel och lastbil med många minuter, kanske timmar, under huvuddelen av de hela åtta (8) år byggtiden beräknas till. Risken för trafikolyckor ökar och miljön blir lidande, också av allt onödigt transportarbete runt byggplatsen. Det är självfallet viktigt och bra att trafikknuten Slussen, som nu förfaller, kommer i bättre skick för att ändamålsenligt kunna tjäna transportbehoven framöver. Men tar beslutsfattarna tillräcklig hänsyn till störningarna av trafiken under den extremt långa byggtiden? Har hänsyn tagits till störningarna när man valt bort alternativet att renovera och bygga om befintliga Slussen, vilket skulle kunna ske till ungefär halva kostnaden, på halva tiden - fyra år - och utan att allvarligt hindra trafikflödet vid och intill området? Och borde inte politikerna ta chansen att välja en trafiklösning för nya Slussen som inte begränsar trafiken mer än nuvarande?

Liknande begränsningar av mobiliteten finns i Göteborg där hela spårvägstrafiken kan stanna på grund av en trafikolycka. I Malmö som egentligen inte borde ha några framkomlighetsproblem har politikerna systematisk avstått från att se till framkomligheten under alla stora byggprojekt och på det sättet skapat onödiga och konstlade trafikstörningar. Här finns massor med frågor för en en ledarsida som är engagerad av en positiv stadsutveckling. Växande städer behöver många och bra trafiklösningar. Ställ dem inte mot varandra utan låt resenärerna bestämma.

Expressens Patrik Kronqvist är mot förbifarten och för ett Slussenprojekt som begränsar alla trafikslag mer eller mindre under åtta år. Vad hade Expressens ledarsida skrivit om Chris Christie? Kanske en hyllning?


 

ANDERS YDSTEDT,

är ordförande i Kungliga automobilklubbens, KAK, expertråd.