Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Ge plats för framtidens bilar"

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Stadsmiljöborgarrådet och ordföranden för stockholms-centern Per Ankersjö vill bygga om städer för att gynna andra trafikslag än bilar.

Vi kommer att se ökat kollektivt resande, fler gående och cyklister men att ställa detta emot bilen är helt fel. Kanske beror Ankersjös tydliga ställningstagande mot bilen på att hans bild av bilen inte stämmer med verkligheten? Tidskriften "the Economist" konstaterade nyligen att framtidens bil är ren, tyst och kör sig själv. Redan i dag rullar bilar som är helt tysta och utsläppsfria på våra gator. Inom något årtionde kommer alla bilar att vara utsläppsfria. Framtidens stad måste planeras för framtidens bilar.

Trafiksäkerheten ökar också. Sedan den nollvisionen infördes 1997 har antalet förolyckade och svårt skadade minskat med över 40 procent. Och nu står vi inför en ny säkerhetsrevolution med smarta säkerhetssystem, även för att skydda oskyddade trafikanter, och bilar som kommunicerar med varandra för att undvika kollisioner.

När det gäller Ankersjös oro för hastighetsskillnader mellan trafikslag är den växande faran möten på samma ytor mellan gående och snabba och tysta cyklister. Här borde de snabba cyklisterna tvingas utnyttja gaturummet eller särskilda banor tydligt åtskilda från oskyddade trafikanter.

Nya smartare bilar gör att det är dags att göra upp med den restriktiva synen på bilen i staden. När bilen blir säker, tyst och utsläppsfri finns ingen anledning att hindra individuell mobilitet och favorisera kollektivt resande.

Anders Ydstedt är ordförande i KAK:s expertråd.