Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ge oss möjlighet att göra radio för alla

orolig. Benkö vill inte räkna med mindre pengar.. Foto: Mikael Andersson/sr

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Det är tufft på tidningsredaktionerna över hela landet. Tidningskoncern efter tidningskoncern har aviserat personalneddragningar. Sveriges Radio har inte gjort det. Vi arbetar just nu på att rationalisera verksamheten i år med 120 miljoner men vi vill fortsatt kunna satsa på journalistiken. Och vi planerar att göra det också inför nästa tillståndsperiod som sannolikt kommer att omfatta de sex åren från 2014 till 2019.

Sveriges Radio bygger på en helt annan ekonomisk grund än dagstidningarna. För vår del är det inte på något sätt ödesbestämt att resurserna ska ätas upp när de digitala medierna tar hand om annonspengarna.

Men mycket hänger på de politiska beslut som regeringen och riksdagen fattar under de närmaste månaderna. I Sveriges Radio lägger vi i stort sett alla våra pengar på anställda och leverantörer, dvs arbetskraft, i Sverige. Helt avgörande är därför att vi får tillräckliga resurser som ligger på minst samma nivå som löneutvecklingen. Annars riskerar vi att tvingas banta bort uppemot 200 tjänster de kommande åren.

Men vi planerar inte för det. Vi tycker inte att vi ska behöva det. Det är svårt för politiken att göra något för att räta upp tidningarnas situation. Men när det gäller public service är det politiken som fattar "rambesluten". Med rätt förutsättningar kan vi fortsätta att utveckla den radio som når närmare fem miljoner människor varje dag.

Och vi har beredskap för det. Så här vill vi utveckla Sveriges Radio.

Sverige Radios verksamhet ska fortsätta att stå på två starka ben - med agendasättande nyhets- och samhällsjournalistik och med en ledande roll inom kultur och musikliv. Vi prioriterar nyheter och vi prioriterar kulturbevakning, också utanför de stora städerna. Hela landets kultur och musik hörs och granskas av Sveriges Radio.

Vi ska förnya relationen till publiken och utveckla det vi kallar Journalistik 3.0 - morgondagens journalistik. Vi engagerar publiken, tar i dialog till vara dess kunskap. Vi gör det genom de publiknätverk som nu byggs upp hos de lokala kanalerna.

Vi ska satsa på de stora undersökande reportagen i de viktiga frågorna. Sveriges Radio har två år i rad fått stora journalistpriset för årets avslöjande.

Vi ska ta nya steg i utvecklingen av den lokala journalistiken. P4, med de lokala kanalerna, når dagligen 3,4 miljoner lyssnare. Sveriges Radio prioriterar lokal närvaro och att på plats ge publiken nyheter, kultur, samtal och debatt. Att till exempel bevaka hela norra Sverige på distans är inte ett alternativ för Sveriges Radio.

Vi ska fortsatt stärka utrikesjournalistiken. Vi ska inte vara i händerna på anglosaxiska nyhetsbyråer. I en värld som blir alltmer komplex kopplar vi ihop de lokala händelserna i vardagen med de stora världshändelserna.

Vi ska fortsatt ha en bärande roll inom svenskt musikliv. Rollen är gammal men frågorna är nya. Hur ger vi på bästa sätt utrymme för nya, unga talanger? Hur tar vi vara på den skaparglädje som finns hos publiken och hur kan vi bli ännu bättre på att lyfta fram till exempel unga, kvinnliga och svenska tonsättare?

Vi ska nå minoritetspubliken bättre. Publikens behov och vanor har förändrats. Våra undersökningar visar tydligt att fasta tablåtider i FM inte är det bästa sättet att nå ut på minoritetsspråken. Vi ska finnas där publiken finns.

Sveriges Radio ska vara en radio för alla. Tonårspubliken har lika stor rätt till ett oberoende och kvalitativt utbud som alla andra målgrupper. Men hur når vi tonåringarna? Mobilen är i fokus. I takt med att allt färre köper vanliga, traditionella, radioapparater blir Sveriges Radio i mobilen allt viktigare.

Sveriges Radio ska sända där det händer när det händer. För att snabbt kunna skildra de stora nyhetshändelserna, såväl internationellt, nationellt som lokalt, ska minst en av våra FM-kanaler framöver vara helt direktsänd. Så är det inte i dag. Vi ser över alla våra kanaler och hela vårt utbud på webben. En översyn som givetvis kommer att påverkas av om det fattas ett politiskt beslut om marksänd digital radio i Sverige. Med tillräcklig finansiering kan vi också genom digitala sändningar erbjuda ett nytt och attraktivt utbud.

Detta är den väg vi vill gå för att ge våra lyssnare bra radio, varje dag. Alla de kontakter vi har, inte minst ute i landet, säger en och samma sak. Sveriges Radio blir ännu viktigare när hårt pressade tidningsredaktioner tvingas spara bort journalister.

 

Av: Cilla Benkö