"Regeringens förslag om fri entré på 18 statliga museer, varav 13 i Stockholm, syftar till att tillgängliggöra kulturen men är komplicerat ur konkurrenssynpunkt." Foto: Jeppe Wikström
"Regeringens förslag om fri entré på 18 statliga museer, varav 13 i Stockholm, syftar till att tillgängliggöra kulturen men är komplicerat ur konkurrenssynpunkt." Foto: Jeppe Wikström

"Fri entré snedvrider konkurrensen"

Publicerad

Regeringens förslag om fri entré på 18 statliga museer, varav 13 i Stockholm, syftar till att tillgängliggöra kulturen men är komplicerat ur konkurrenssynpunkt.

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

I dag är Sveriges kulturliv så mycket mer än de statliga museerna. Genom privata initiativ har kulturutbudet berikats.

Privata kulturentreprenörer bidrar till Stockholms kulturscen och vi kan med rätta prata om Stockholm som en start-up-huvudstad även på kulturområdet. Under de senaste åren har museer och konsthallar som Fotografiska, Artipelag, Bonniers Konsthall, Sven-Harrys, Spritmuseum och Abba The Museum slagit upp portarna. I tillägg kan nämnas etablerade privata verksamheter som exempelvis Aquaria, Junibacken och Nobelmuseet. Allra först ut var Magasin III som grundades redan 1987.

Det är en intressant berättelse i sig att entreprenörer och filantroper nu bidrar så starkt till huvudstadens kulturliv samt internationella marknadsföring.

Dessa privatfinansierade initiativ har kunnat växa fram på en marknad med hyfsat rimliga konkurrensvillkor. Om regeringens förslag om fri entré går igenom snedvrids konkurrensen. Det kommer att bli svårare för privata museer och konsthallar när vissa statliga institutioner kan marknadsföra sig med fri entré. Är det verkligen riksdagens mening att försämra villkoren för de privata aktörerna på kulturområdet och riskera att utbudet smalnar av?

 

Jan och Per Broman, grundare Fotografiska

Mattias Hansson, vd Abba The Museum 

Elsebeth Welander-Berggren, museichef Sven-Harrys konstmuseum 

Ingrid Leffler, museichef Spritmuseum

Björn Jakobson, grundare Artipelag 

Kristina Axén-Olin, ordförande Junibacken
Maria Rankka,
vd Stockholms handelskammare

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag