Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Freda landslagen från såna här PR-jippon

Josefin Utas. Foto: PRIVAT
Foto: Svenska fotbollsförbundet.

Vilka har tutat i Svenska damlandslaget att de behöver citat av Gudrun Schyman med flera för att vara bra förebilder eller inspirera andra tjejer och kvinnor? Det är ju helt uppåt väggarna, skriver Josefin Utas. 

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Nästan inga situationer och sammanhang är numera fredade från politiskt kopplade budskap. Men nu måste en gräns dras.

Fotbollförbundet har påbörjat en kampanj i samband med internationella kvinnodagen, #IDittNamn. Svenska damlandslaget får nya matchtröjor där spelarnas namn är utbytta mot ”motiverande budskap” i form av twitter-citat från personer som Zara Larsson, Gudrun Schyman och Gina Dirawi. Målet sägs vara att motivera andra kvinnor att ta plats och visa att ”allt är möjligt”. 

En god och lovvärd intention är dock inte tillräckligt för att landa där man vill med något. Det gör man inte i detta fall. 

För det första representerar landslaget hela nationen och bör ena istället för att splittra. Att bedriva nån sorts kvasi-politisk kampanj från landslagströjor leder till att vi hamnar i omfattande diskussioner om vilka budskap som ska vara acceptabla och när.

Hade det varit okej med citat från vem som helst, oavsett politisk hemvist, till en landslagströja? Skulle innehållet kunna vara vad som helst? Svaren på dessa frågor är självklart: nej. Med andra ord blir detta ännu ett sätt att hävda de specifika åsikter och synsätt som just nu accepteras som mest ”politiskt korrekta” i det offentliga rummet.  

 

 

För det andra, vilka har tutat i Svenska damlandslaget att de behöver citat av Gudrun Schyman med flera för att vara bra förebilder eller inspirera andra tjejer och kvinnor? Det är ju helt uppåt väggarna!

Vilka har tutat i Svenska damlandslaget att de behöver citat av Gudrun Schyman?

I fotbollens värld spelas det fotboll. Det handlar om hårt arbete, teknik och vilja. Om att prestera, både som individ och som lag. Vem som helst kan slänga upp citat på en tröja. Men vem som helst klarar inte att stila på planen. 

Detta marknadsförings-trick leder människors tankar bort från kvinnornas prestationer. Istället för att framstå som de proffsiga fotbollsspelare de är, blir de med sina citat reklampelare och objekt för andra att reagera på, både på gott och ont. Fotbollförbundet sätter därmed sina spelare mitt i en medial och politisk korseld, vilket är beklagligt. Det gynnar varken jämställdheten eller kvinnors frihet.

Det är förstås ingen slump att det är just kvinnor som ska offra sitt namn på tröjan, sin plats och position, för ett högre syfte. Kvinnor har alltid förväntats använda sig själva, offra sig, för andras skull. Och detta kommer att fortsätta förväntas av kvinnor tills de säger ifrån.

 

 

Kampanjen sägs uppmana kvinnor att ”ta plats”. Kvinnor ska inte ”ta plats”, utan göra ”sin grej”. Som män gör. Som fria människor ska få göra, utan pekpinnar eller propåer utifrån vilket kön de har. 

Landslagskvinnorna är de bästa inspirerande förebilderna själva, i det som de själva gör. De lever den jämställdhet som är målet. 

Freda fotbollen, landslagen och dess spelare.

Om enskilda spelare vill driva politiskt relaterade kampanjer med sitt varumärke som stöd, låt de göra det privat. Det borde inte göras från centralt håll med krav varken direkt eller indirekt i form av grupptryck, för att delta i landslaget. 

Var sak har sin tid och plats. Det måste finnas gränser för drivet att hitta nya verktyg och arenor för opinionsbildning. 

Freda fotbollen, landslagen och dess spelare från såna här PR-jippon som stjälper mer än de hjälper. 

 

Josefin Utas

Jämställdhetspolitisk talesperson för Medborgerlig Samling

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!