Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Förstatliga skolan” blir ett tomt slagord

Per Bolund, språkrör (MP).Foto: FREDRIK WENNERLUND/STELLA PICTURES
Nyamko Sabuni, partiledare för Liberalerna.Foto: PONTUS LUNDAHL/TT

”Förstatliga skolan” riskerar att bli ett tomt slagord om man inte väldigt tydligt förklarar syfte, innehåll och tillvägagångssätt, skriver Miljöpartiet i en slutreplik till Liberalerna.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

SLUTREPLIK. ”Jag tror att om jag hade gått kvar i Vivallaskolan så hade jag inte kunnat utvecklas så här långt. Om lektionen var 60 minuter där, så gick 50 minuter åt till att hantera stöket. Så är det inte nu.”

Så berättar niondeklassaren Majsa Kassem i Örebro om hur det blivit sedan en dåligt fungerande skola i Örebro stängts och eleverna delades upp på andra skolor. Majsa drömmer nu om att bli läkare.

Det finns många sätt att minska ojämlikheten i skolan. Tyvärr saknas ett alexanderhugg som kan lösa alla problem för skolan. 

Fridolin gjorde viktig insats

När alliansregeringen lämnade över till oss 2014 användes mindre än en procent av pengarna i skolbudgeten för att öka jämlikheten. Först när Gustav Fridolin tog över ansvaret för skolan sköts stora resurser till för att åtgärda den bristande jämlikheten, både i form av riktade insatser och generella investeringar med mer pengar till skolor och elever med störst behov. 

I regeringsställning har Miljöpartiet genomfört ett stort ekonomiskt åtagande från staten för att öka jämlikheten i skolan. Vi tillsatte också Skolkommissionen som tagit fram en rad förslag mot segregation och för jämlikhet, väl förankrade hos skolans olika parter och i forskning. Förslag som nu genomförs eller utreds vidare, exempelvis vad gäller ett reformerat skolval. 

Inom ramen för januariavtalet arbetar vi nu vidare med väl utredda och förankrade förslag för en ännu mer jämlik skola.

Hur ska ett förstatligande se ut?

Att verkligheten är för komplex för att rymmas i retoriska piruetter och slagord på en debattsida är Liberalerna väl medvetna om. ”Förstatliga skolan” riskerar att bli just ett tomt slagord om man inte väldigt tydligt förklarar syfte, innehåll och tillvägagångssätt. Det är därför våra partier nu har enats om att i grunden utreda frågan – om hur det skulle kunna gå till och vad det skulle innebära. Det är den seriösa hantering som styrningen av svensk skola förtjänar.

 

Av Per Bolund

Språkrör (MP)

Annika Hirvonen Falk

Skolpolitisk talesperson (MP)