Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Företagare: Nu slutar jag använda Postnord

Josefine Ericsson Waara.
Foto: Emil Langvad/Tt / TT NYHETSBYRÅN

Postnords styrelse kanske har en ny strategi i hur man sparar pengar? Att låtsas leverera paketen, men egentligen leverera direkt till utlämningsställe, skriver företagaren Josefine Ericsson Waara.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Jag började som distributör för snart två år sedan i lilla Luleå. Då fanns många leverantörer att välja på. Många var dyra, men så hittade vi ett lokalt bolag som förhandlade ner priserna och såg till att vi fick bästa möjliga pris med snabb leverans. Allt var verkligen tipptopp – fram tills april i år.

Jag tog reda på vilket bolag de skickade med och fick veta att det var Postnord. Jag var oinsatt om det var statligt eller inte. Det struntade jag i – det hade ju funkat fram till dess. Leveranserna kom fram dagen därpå, kunderna var supernöjda och så även vi.

Men så i april i år hände alltså något. Allt oftare ringde kunderna och efterlyste sina paket, det tog uppemot 10-14 dagar för leveranser och avier saknades.

Jaja, det är väl sommarpersonalen som skolas in, tänkte vi. Problematiken här var ju dock att vi levererar produkter till fransstylister och nagelterapeuter, som alla har kunder inbokade och som förväntat sig produkterna i rätt tid, men som nu kanske fått boka av eller om sina kunder för att de beställda produkterna inte kommit fram i tid.


LÄS MER: Postnord följer inte postlagen

 

Sommaren kom och problematiken ökade. Paket fanns plötsligt inte i Postnords databas, trots att vi fått kolli-id av just Postnord. Paket levererades inte. Kunderna fick varken sms, mejl eller avi om sitt paket. De fick hämta ut paket på annan ort än den valda. Postnord påstod sig ha försökt lämna paket en viss tid på både vår och andras salonger (går ju liksom inte att missa en stor blå, lastbil stannandes utanför porten).

Eller varför inte kunden som betalade extra för en leverans för att hon hade panik och får sitt paket tre veckor senare med ett helt nytt kolli-id? Eller att paketen aviserats till helt fel person på helt annan adress till ett telefonnummer man inte ens hade angett? Den enda gemensamma nämnaren var att de hade samma namn.


LÄS MER: Arbetsmiljön måste gå före postutdelningen

 

Någonstans i det här har ni ju ett ansvar. Droppen för mig var när paketen började försvinna spårlöst trots kolli-id. Postnord vill inte på något sätt ersätta och är både otrevliga och nonchalanta när man pratar med dem. ”Vi kan inte göra något, tyvärr”. Vadå kan inte göra något tyvärr?! Jag har köpt en tjänst av er? Ni slarvar bort leveranser för tusentals kronor och kan inte göra något, tyvärr?! Ja, tyvärr Postnord så kommer jag inte använda era tjänster längre, trots att det började så bra.

Oavsett om ni är privata, kommunala eller statliga så förväntar jag mig att ni håller er del om jag köper en tjänst av er. Om ni slarvar bort paket så förväntar jag mig att ni banne mig är tillmötesgående; skriver en rapport och felsöker varför paket försvunnit.

Hittar ni inte paketet så får ni ju stå ert kast och ersätta mig som företag för förlusten. Jag som företagare får nu stå och punga ut nya varor till dessa klienter och hålla tummarna på att i alla fall det paketet kommer fram. För inte får ju ni skiten om inte leveransen kommer fram från våra kunder, det får jag och mina anställda.

Postnords styrelse kanske har en ny strategi i hur man sparar pengar: att låtsas leverera paketen, men egentligen leverera direkt till utlämningsställe. Så spar ni på både bensinen och personalen, eller?

 

Josefine Ericsson Waara

Företagare