Lennart Francke. Foto: CARL LINDÉNLennart Francke. Foto: CARL LINDÉN
Lennart Francke.  Foto: CARL LINDÉN
Göran Nilsson. Foto: CARL LINDÉNGöran Nilsson. Foto: CARL LINDÉN
Göran Nilsson.  Foto: CARL LINDÉN
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBLFoto: HENRIK ISAKSSON/IBL
 Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL

Före detta bankchef: Skrota de höga bonusarna

Publicerad

Det är dags för de anställda att göra uppror mot diktaturen i näringslivet. Skrota bonusar, sluta fokusera på kvartalsvinster och låt de anställda jobba självständigt, skriver Lennart Francke och Göran Nilsson. 

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Många företag är diktatoriskt styrda och alltför fokuserade på hur mycket högre nästa kvartalsvinst ska bli enligt den av styrelsen fastställda budgeten. Det är förödande för medarbetarnas arbetsliv och även skadligt för företagen i längden.

Forskningen visar att de flesta välinformerade anställda vill ha mening i jobbet och kunna arbeta någorlunda självständigt. De vill använda och utveckla sin kompetens.

Det här förutsätter att styrelse och företagsledning inser att man tjänar flera herrar än de anonyma aktieägarna. De måste förstå att långsiktigt hållbara relationer till kunderna och medarbetarna också är viktiga och att man har ett ansvar även mot andra intressenter i det samhälle man är en del av. 

Det är förödande för medarbetarnas arbetsliv. 

Ett sådant ledarskap måste visa större tillit till medarbetarnas inneboende vilja att göra ett bra jobb utan detaljinstruktioner, säljmål och bonuslöner. Det finns företag som leds på det sättet, även bland de största, men de är för få. 

 

LÄS MER: Fler företag borde införa fria arbetstider 

 

Ett besök på DDR-museet i Berlin, som visar upp den gamla östtyska kommunistdiktaturen, är en kuslig upplevelse. Men man slås av att museet skulle kunna handla om vilken modern företagsdiktatur som helst – med värderingsseminarier, detaljerade kontrollsystem, mängder av bilder på hjälteledaren, meningslösa värdeord och så vidare.

Många anställda tvingas delta i aktiviteter utan att förväntas reflektera över om de tillgodoser några verkliga kund- och marknadsbehov. Det var inte för att utföra sådana enkelspåriga jobb som de skaffade sin utbildning. Deras professionella kunskap utnyttjas inte, deras förmåga att se vad som skulle kunna göras bättre efterfrågas inte. Trots de detaljerade arbetsmanualerna är de inte tilltrodda att göra jobbet rätt, utan de utsätts för detaljgranskning i allt de har för sig. 

Därför upplever många arbetslivet som själsdödande. I stället för genuin arbetslust måste rörliga lönekonstruktioner – bonusar – användas för att det ska bli något drag under galoscherna. Men till vems nytta? Det är dags för ett uppror av anställda i företag som är diktatoriskt styrda.

 

LÄS MER: Hos oss jobbar alla sex timmars arbetsdag 

 

I boken "Det agila företaget" kallar vi sådan okänslig styrning av arbetsliv för mekanistisk. Den fungerar dåligt i ett modernt samhälle där utbildning, kunskap och information är så mycket bättre spridd än förr, bland både anställda och kunder. 

De mekanistiskt styrda företagens medarbetare förtjänar att få mer självständighet och mening i sitt arbete. Det skulle även företagens ägare tjäna på.

Alltför många företag och myndigheter har utvecklats i fel riktning de senaste decennierna. På den privata sidan har angloamerikanska ledningsideal påverkat börsbolagen till att bli alltmer orienterade mot ägarnas intressen och därmed kortsiktigt lönsamhetsstyrda. Allt fler beslut samlas i styrelser och koncernledningar med detaljstyrning och detaljgranskning inom företagen som följd. Medarbetarnas egen initiativförmåga kvävs, trivseln på jobbet minskar, lusten och orken att vara kunden till lags avtar. 

Det räcker inte med att predika goda värderingar.

Många företagsledningar verkar tro att det här kan avhjälpas med ännu mer planering, strategiformulering, visionsarbete och seminarier kring gemensamma värden. Men det räcker inte med att predika goda värderingar, de måste också följas i verkligheten.

 

 

Lennart Francke

Tidigare ekonomichef i Handelsbanken och Swedbank

 

Göran Nilsson

Företagsekonomiforskare vid Uppsala universitet

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag