DEBATT. Försäljningen av bilar som helt eller delvis drivs på el ökar. I våras konstaterade Stockholms Handelskammare att hybridbilar och elbilar stod för cirka 55 procent av det totala antalet nyregistrerade bilar i Stockholm län. Det är positivt. Att allt fler kan ställa om i sin vardag mot det elektrifierade är en utveckling vi ska vi bejaka, uppmuntra och undanröja hinder för.
Vad vi däremot inte ska göra är att bestraffa den som ännu – av praktiska, ekonomiska eller andra skäl – inte har möjlighet att göra samma resa. Vad vi nu ser är en vilja att bestraffa den som av olika skäl inte har råd, som bor i ett område utan fullgod laddinfrastruktur eller som under tidigare politiska förtexter köpte en bil som där och då sades vara en miljövänlig investering.
Att ställa stockholmarna mot väggen och politiskt tvinga dem till samma omställning om i praktiken ett år är rent oanständigt.
Därtill är hinder och politiska pekpinnar mot enskilda människors möjlighet till resor och rörlighet alltid fel väg att gå. Det föder inte utveckling, utan ger oss mer instängda, fattiga och grå samhällen.
Vänsterstyret straffar folk
När det nya vänsterstyret i Stockholms stad i dag presenterade sin politiska plattform för kommande mandatperiod valde man att just straffa. Att straffa vanligt folk, att straffa de 45 procent som inte registrerade en el- eller hybridbil i våras. Att straffa alla stockholmare som råkar äga eller köra vad vänsterstyret ser som fel typ av bil.
Det nya styret i Stockholm vill förbjuda allt annat än elfordon och vissa hybrider i Stockholm City och Gamla stan med start 2024. Förbudet ska vara fullt utbyggt till 2026. Vad som vid en första anblick kan framstå som dynamisk grön politik blir dock vid en närmare granskning hårdför reglerande vänsterpolitik.
I praktiken ser vi nu ett regelrätt bilförbud i Stockholms innerstad ta form med start redan 2024. Detta baserat på vad som måste kallas för rent djävulskap. Ett djävulskap mot vanligt och hederligt folk. Mot de som vare sig har råd med en Tesla eller kan förlita sig på en lådcykel för att få vardagspusslet att gå ihop.
Riskerar segregation
Konsekvensen riskerar bli att delar av vår huvudstad nu hårt segregeras. Bor du fel och äger fel bil har du vare sig rätt att resa till eller från delar av Stockholm. Det även om du bor eller arbetar där. Den som kör elbil eller hybrid ska ges större rätt till Stockholms gator än den som driver fram sin bil med andra miljövänliga drivmedel.
För den som arbetar som sjuksköterska eller inom hemtjänst på udda tider och behöver sin bil för att få livet att funka är inte en Tesla svaret. För den som just nu tvingas vända på slantarna på grund av inflation, skenande elpriser och höjda räntor är inte en miljoninvestering nära till hands.
Inom ramen för EU:s mål ska all försäljning av nya bensin- och dieselbilar förbjudas i hela EU 2035. Det kan man ha åsikter om – men det är en tidsrymd som möjliggör en stegvis förändring. Målet i sig kommer att kräva beslut avseende utbyggnad av laddinfrastruktur såväl som en skärpning av EU:s utsläppspolitik. Att ställa stockholmarna mot väggen och politiskt tvinga dem till samma omställning om i praktiken ett år är rent oanständigt.
Det nya styret i Stockholm borde inte hitta på konflikter som ställer folk mot folk och bilar mot bilar. De borde undanröja hinder i människors liv - inte utgöra hindret.
Av Kristoffer Tamsons (M)
Trafikregionråd i Region Stockholm