Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Förbjud inte barn att leka av säkerhetsskäl

Per Höglund. Foto: Privat.
Foto: Shutterstock.

Ska vi skydda barnen till varje pris får vi i stället inaktiva barn med andra konsekvenser för hälsan, skriver pappan Per Höglund.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Vi föräldrar undrar ju ofta varför barnen hamnar framför sin skärm eller mobiltelefon. Kan det vara så att vi förbjudit barnen att kasta snöbollar och brottas i snön då vi vill skydda dem till varje pris att vi i stället får inaktiva barn med andra konsekvenser för hälsan?

Jag har skrivit ett öppet brev till rektor och lärare på mellanstadiet sedan barnen inte längre får leka "herreman på täppan" i skolan. Såhär skrev jag:

Jag ställer mig frågande till förbudet av rörelselekar av typen ”Herreman på täppan”. Vad är motivet och bakgrunden till att barnen inte får leka den leken? Ni anför argumentet ”säkerhetsskäl”. Har det varit en ökning av skador? Är det någon som blivit mobbad?

Jag som förälder tycker det är viktigt att barnen får leka i snön eftersom vi bor i Norrland, med tillgång till snö under vinterhalvåret. Eftersom de inte får kasta snöbollar finns det inte så många lekar kvar förutom att bygga snögubbar.

 ”Herreman på täppan” är en lek som innehåller en hel del kamp och fysisk aktivitet som kan innehålla vissa risker. Men leken är ju också en plattform för lärande som till exempel socialt samspel och reglerande av affekter. Men framför allt är det rörelse med hög puls och aktivitet som ökar kroppens produktion av måbra-hormonerna dopamin, serotonin och endorfiner. Jag tycker därför att lekar av detta slag är viktigt för barn i denna ålder utifrån ett utvecklingspsykologisk perspektiv.

 

LÄS MER: Till alla er egoistiska, separerade föräldrar

 

Om det är så att förbudet fortsätter så anser jag att ni behöver erbjuda en alternativ lek som ger samma möjlighet till hög puls och rörelse. Vi vet ju från forskning att barn blir alltmer stillasittande med mobiltelefoner. Stillasittande ökar risken för övervikt, bukfetma, typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdom samt förkortar livet.

Vi vet också att rörelse påverkar hjärnan. Bland annat frigörs så kallade signalsubstanser, exempelvis dopamin och serotonin, som motverkar depression och smärta. Endorfiner, som ibland kallas kroppens eget morfin, frigörs vid fysisk aktivitet och kan få en att känna sig mer nöjd och belåten.

Hjärnans prestationsförmåga ökar om man rör på sig regelbundet. Det beror på att blodcirkulationen i hjärnan förbättras. Detta påverkar hjärnans förmåga att lösa problem något som kan behövas i skolarbetet. Så därför blir min fråga; vilka alternativa lekar kommer ni att erbjuda i stället? Det finns en rugbyplan vid multiarenan.

Är det OK för barn att till exempel spela rugby på raster gärna med handledning av vuxna?

 

Per Höglund

Leg psykolog, forskare vid Umeå universitet

 

En tidigare version av denna text publicerades först på Pers Facebooksida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!